Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D750 underexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej, tycker min Nikon D750 underexponerar rätt ofta, oavsett mätmetod. Tog en serie bilder idag och dom blev väl mörka tycker jag. Hade Nikon 85f1,8 på kameran, mulet men ljust ute, testade bländare 3,5 till 7,1 men likvärdiga bilder ändå....
Har jag nåt knas på kameran lr någon inställning jag satt fel??

mvh Jens
 

Bilagor

jpgrahn

Aktiv medlem
Ska man verkligen behöva köra +1 hela tiden?? Tycker massa bilder blir mörka förutom vid direkt solljus......

mvh Jens
Kameran kan inte "veta" att du fotograferar en fasan omgiven av snö. Den gissar att allt ska vara ungefär jämngrått. Alltså som din bild blivit.
Det motsatta är om man fotograferar folk som står på en scen med en spotlight på sig. Då är omgivning becksvart men kameran försöker göra även den jämngrå med en överexponerad artist.

Modern mätning är mycket duktig men det finns tillfällen när det blir fel. Vit snö och mörka scener till exempel.
Den viktiga frågan är om din kamera exponerar fel även på mer "normala" tillfällen.
Förr brukade man säga att en grön gräsmatta gav ungefär samma reflexion som ett 18% gråkort. 18% för gråkort är förresten omdiskuterat men det är en annan (lång) diskussion.
Man kan också prova mäta mot sin hand. Den är nog lite ljusare än ett gråkort men ger en god uppfattning om hur mycket ljus det finns.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fotar du:
En vit vägg så blir den grå.
En grå vägg så blir den grå.
En svart vägg så blir den grå.

Om du låter kamerans automatik bestämma.
 

nutte

Aktiv medlem
Kamera kan ju inte gissa vad du tycker är viktigt (fasanen) men du kanske har högdagerprioritering på (mycket användbart ibland) som exponerar lite försiktigare/mörkare?
I Anpassningsmenyn b6 kan du justera om den generella exponeringen i de olika mätlägena så det passar dig bättre.
Lycka till! mvh/Kalle
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ska man verkligen behöva köra +1 hela tiden?? Tycker massa bilder blir mörka förutom vid direkt solljus......

mvh Jens
Var ngnstans tittar du på dessa bilder och med vad?
Är din skärm kalibrerad?
Normalt sett är skärmar ställda allför ljusa. Resultatet blir att printade bilder blir för mörka.
 

sumpan

Aktiv medlem
Jag har visserligen en mycket enklare kamera än dig (D7200) men det så där har det aldrig sett ut för mig.

Med matrismätning mot snö skulle resultatet bli mörkare än det såg ut i verkligheten men inte så där mörkt.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Min D750 underexponerar inte så där mycket. Jag brukar till och med själv få underexponera med -0,3.

Du skriver att den "rätt ofta" underexponerar. Den gör alltså inte det hela tiden? Jag skulle försöka göra ett mer kontrollerat test för att se om den underexponerad konsekvent. Prova att nollställa alla inställningar i kameran i menyn för att se så att det inte är någon felaktig inställning som spökar. Om den fortfarande underexponerar på samma sätt som bilden så skulle jag lämna in den.
 

AWid

Aktiv medlem
hmmm
Det råkar inte vara så att du har valt centrumvägd mätning?
Den är ju inte ett mirakel när det gäller funktion.
Vad är problemet med centrumvägd mätning? För egen del använder jag för det mesta den inställningen:)
Det enkla och väldigt informativa svaret på TS´ problem finns i Johan Grahns svar ovan. Är det mycket snö (vitt) med i bilden måste man överexponera 1 - 1,5 steg. Annars blir resultatet som TS´bildexempel. Ett alternativ är förstås spotmätning, men det ställer då andra krav på att man vet vad man pysslar med:)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Den tar inte hänsyn till färger på samma sätt som evaluerande tex.
Funkar vid porträtt när man fyller det mesta i sökaren med personen.
Den konstruerades för vad som var bästa möjliga på 60/70-talet.
Evaluerande mätning är överlägsen centrumvägd. Tekniken har helt enkelt gått framåt o passerat denna mätmetod.
Men jag använder den IBLAND tyvärr händer det att jag glömmer kvar inställningen o det ger lite mindre exponerade bilder.
 

AWid

Aktiv medlem
Den tar inte hänsyn till färger på samma sätt som evaluerande tex.
Funkar vid porträtt när man fyller det mesta i sökaren med personen.
Den konstruerades för vad som var bästa möjliga på 60/70-talet.
Evaluerande mätning är överlägsen centrumvägd. Tekniken har helt enkelt gått framåt o passerat denna mätmetod.
Men jag använder den IBLAND tyvärr händer det att jag glömmer kvar inställningen o det ger lite mindre exponerade bilder.
Å 17. Har du tips på var man kan fördjupa sig i detta (som jag inte hade en aning om). Själv använder jag nästan uteslutande centrumvägt och tycker det som regel träffar väldigt bra. (Sen får man naturligtvis kompensera vid väldigt mörka eller ljusa motiv som t ex i exemplet ovan).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej, tycker min Nikon D750 underexponerar rätt ofta, oavsett mätmetod. Tog en serie bilder idag och dom blev väl mörka tycker jag. Hade Nikon 85f1,8 på kameran, mulet men ljust ute, testade bländare 3,5 till 7,1 men likvärdiga bilder ändå....
Har jag nåt knas på kameran lr någon inställning jag satt fel??
Jag har visserligen en mycket enklare kamera än dig (D7200) men det så där har det aldrig sett ut för mig.

Med matrismätning mot snö skulle resultatet bli mörkare än det såg ut i verkligheten men inte så där mörkt.
1) Som Erik påpekat så gäller generellt principen att exponeringsautomatik antar att världen är ungefär grå. Så ett mörkt motiv mot snö ser med normal mätmetod och i de flesta kameror ut ungefär som trådskaparens exempel. Helt normalt

2) Sedan finns de ju olika mätmetoder för exponeringsmätningen och mer eller mindre smart exponeringslägen. Om mätmetoder: Gör man allmän genomsnittsmätning blir det ofta som i trådskaparens exempel. Kör man matrismätning brukar det nog bli lite bättre. Kör man spotmätning och faktiskt mäter på fasanen blir fågeln rätt exponerad och snön väldigt ljus. Om olika autolägen: Kör man "gröna rutan" (som de flesta konsumentkameror har) brukar moderna kameror vara rätt bra på att lista ut att det nog är fasanen som är det viktiga i bilden och prioriterar den. Samma om man kör något lämpligt "mode" (läge), som porträttautomatik eller om kameran rent av har ett speciellt läge för motljusbilder (som ju fasanen i praktiken är). Sist men inte minst kan det som någon påpekade finnas inställningar för högdagerprioritet som ytterligare förskjuter de ovan nämnda mätmetoderna.

Men allmänt sett, det trådskaparen har råkat ut för är ganska normalt oavsett vilken kamera man använder.

Själv fotar jag ju ofta med tidsautomatik och matrismätning och vid ett litet motiv mot snö hade jag nog rent reflexmässigt dragit exponeringskompensationen till +1. Eller +1,6 om det dessutom var mulet. Eller +0,7 om solen sken. Oavsett vilken kamera jag använt.
 

iSolen.se

Guest
...

Själv fotar jag ju ofta med tidsautomatik och matrismätning och vid ett litet motiv mot snö hade jag nog rent reflexmässigt dragit exponeringskompensationen till +1. Eller +1,6 om det dessutom var mulet. Eller +0,7 om solen sken. Oavsett vilken kamera jag använt.
Amen.

Det är bättre att lära sig kompensera för än att byta mellan olika mätmetoder eller programautomatiker. Det tar för lång tid och du vet redan att en sån här bild kommer behöva ljusas upp så det är lika bra att göra det med +/- knappen som på de flesta kameror har en placering som uppmuntrar användning.
 

jeens

Aktiv medlem
Tack för alla snabba svar! Ska försöka svara på alla frågor;
Kameran missa ofta exponering oavsett vad jag fotar då vädret är mulet, på land, mot snö, på sjön från båten, mot grön skog, mot vårt blåa hus med natur färgad altan.
Mest rättvisa gör den sig med mitt Nikon 18-35 ed g, men både 50 & 85/1.8 missar rejält.
Har tagit massvis med liknade foton i lika ljusförhållanden med andra kameror utan att ge exponeringskompensation.
Har testat mäta genom spotmätning, multi samt centrum vald, samma sak MEN ett litet uns fördel med spotmätning. Har suttit och jämfört bilder från min gamla D300 och den var ruskigt jämn och fin i exponeringen mot min D750.

mvh Jens
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för alla snabba svar! Ska försöka svara på alla frågor;
Kameran missa ofta exponering oavsett vad jag fotar då vädret är mulet, på land, mot snö, på sjön från båten, mot grön skog, mot vårt blåa hus med natur färgad altan.
Mest rättvisa gör den sig med mitt Nikon 18-35 ed g, men både 50 & 85/1.8 missar rejält.
Har tagit massvis med liknade foton i lika ljusförhållanden med andra kameror utan att ge exponeringskompensation.
Har testat mäta genom spotmätning, multi samt centrum vald, samma sak MEN ett litet uns fördel med spotmätning. Har suttit och jämfört bilder från min gamla D300 och den var ruskigt jämn och fin i exponeringen mot min D750.
Om du ofta fick överexponerade bilder med ett visst objektiv hade man kunna tänka sig att bländarmekanismen i det objektivet kärvar en smula och ger lite blandade resultat.

Jämför du D750 mot D300 så kommer du få lite mörkare bilder, jag skulle mellan tummen och pekfingret säga runt ett tredjedels eller halvt steg beroende på motiv. Det handlar helt enkelt om att de nyare Nikon-kamerorna (som D750, D500, D5 med flera) är lite mer försiktiga med högdagrar än de äldre modeller var. Canon gjorde en liknande ändring ungefär i den vevan 1DX dök upp för några år sedan.

Men kolla gärna också så du inte råkat aktivera någon exponeringsinställning som du inte tänkt på. Det är ingen generell skillnad på exponeringen i D750 jämfört med andra Nikon-modeller eller kameror i allmänhet.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Grus

Kameran kan inte "veta" att du fotograferar en fasan omgiven av snö. Den gissar att allt ska vara ungefär jämngrått. Alltså som din bild blivit.
Det motsatta är om man fotograferar folk som står på en scen med en spotlight på sig. Då är omgivning becksvart men kameran försöker göra även den jämngrå med en överexponerad artist.

Modern mätning är mycket duktig men det finns tillfällen när det blir fel. Vit snö och mörka scener till exempel.
Den viktiga frågan är om din kamera exponerar fel även på mer "normala" tillfällen.
Förr brukade man säga att en grön gräsmatta gav ungefär samma reflexion som ett 18% gråkort. 18% för gråkort är förresten omdiskuterat men det är en annan (lång) diskussion.
Man kan också prova mäta mot sin hand. Den är nog lite ljusare än ett gråkort men ger en god uppfattning om hur mycket ljus det finns.
När jag knallar ut till fågeltornet brukar jag ställa in exponeringen eftet grusvägen, det funkar bra utom i kalkrika trakter, så länge sol och moln inte hittar på drastiskt förstås
 

jeens

Aktiv medlem
Om du ofta fick överexponerade bilder med ett visst objektiv hade man kunna tänka sig att bländarmekanismen i det objektivet kärvar en smula och ger lite blandade resultat.

Jämför du D750 mot D300 så kommer du få lite mörkare bilder, jag skulle mellan tummen och pekfingret säga runt ett tredjedels eller halvt steg beroende på motiv. Det handlar helt enkelt om att de nyare Nikon-kamerorna (som D750, D500, D5 med flera) är lite mer försiktiga med högdagrar än de äldre modeller var. Canon gjorde en liknande ändring ungefär i den vevan 1DX dök upp för några år sedan.

Men kolla gärna också så du inte råkat aktivera någon exponeringsinställning som du inte tänkt på. Det är ingen generell skillnad på exponeringen i D750 jämfört med andra Nikon-modeller eller kameror i allmänhet.

Har plöjt igenom alla tänkbara inställningar utan att hitta något märkligt. Trodde att braketing var aktiv men icke heller det.

Mvh jens
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Har plöjt igenom alla tänkbara inställningar utan att hitta något märkligt. Trodde att braketing var aktiv men icke heller det.
Att av misstag ha råkat aktivera bracketing har nog förvirrat många fotografer genom åren :) (jag har råkat ut för det vid ett par tillfällen)

Jag kan nog bara rekommendera att göra något slags systematiskt test med någon annan kamera i samma situationer. Det kan ju förstås vara så att något hänt med just ditt exemplar, men sådant är ju trots allt ofta ovanligt. D750 som modell är det som sagt inget speciellt med sett till exponering.
 
ANNONS