Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

d76 och ljuset

Produkter
(logga in för att koppla)

MABJ

Ny medlem
Jag råkade tappa ut D76-pulver i ett ljust rum. Är det fortfarande okej att använda eller är det förstört? Gäller detsamma för fix?
För man måste väl blanda/förvara framkallningsvätskan/fixet i mörker?

Är den vätska man blandar från d76-pulver, det som nämns som koncentrerad vätska i alla foruminlägg?

/Magnus

Senast ändrad:
Kemin är inte känslig för ljus (vad jag vet). Kemins värsta fiende är nog luft. Film och fotopapper måste hållas i mörker (mörkrumsbelysning för papper, film i total mörker).

Det du blandar upp från pulver är koncentrerad lösning. Sen blandar du upp det (igen) med vatten till det som står i instruktioner, t.ex. 1+4.

Nej pulverkemi förstörs inte av att ljus kommer på det. Men vid långvarig förvaring rekommenderas mörker, både för pulver och färdigblandat.

Blandar du enligt instruktioner så är det D76 stock/koncentrat du får. Denna kan sedan spädas 1+1 för engångsanvändning vilket jag rekommenderar.

ANNONS
Götaplatsens Foto