Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 blinkar F_ _ i displayen.

Produkter
(logga in för att koppla)

Laurentius

Ny medlem
Tjo

Tänkte höra om någon har erfarenhet om ett fenomen som jag personligen kallar "Irriterande".
Har införskaffat mig en D80 (mycket nöjd f.ö.) med ett 18-135 objektiv som följde med.
När jag sätter dit objektivet (det klickar till riktigt) så händer det titt som tätt att det blinkar "F_ _" i displayen, när jag försiktigt men bestämt vrider objektivet i det låsta läget kommer ett riktig F tal och det funkar att ta bilder. Är det kameran eller objektivet som
är felaktig? Är det något man kan åtgärda själv då jag läst att servicen kan ta lång tid.

//L

Jag GISSAR att det är bländaren som inte riktigt fungerar.

Kan vara de små kontakterna mellan objektiv och kamera. Då du säger att de fungerar när du vrider tillbaka lite.

Men som sagt, någon vet säkert bättre än mig.

det är som ovanstående säger.. har haft samma på min då det visade sig att mitt objektiv var sönder (kitobjektivet 18-55 som har en plastbajonett). Men nu har jag ett med en i metall så det funkar betydligt bättre nu.

Jag hade samma problem med mitt D80/18-135mm Kit. Jag frågade killen i ´"Nikonverkstaden" på fotomässan och han sa att det kunde vara antingen kameran eller objektivet. Mitt objektiv funkade hur bra som helst på min D50 och funkar även klockrent på nya D300:an. Så jag misstänkte att felet var i kamerahuset alternativt kombinationen D80/18-135.

// R

jag försökte, men rövhålet i butiken (Expert, Storgatan växjö) påstod att jag tappat kameran (var ungefär 2-3 månader gammal då).
Så jag bad honom dra åt helvete och gick raka vägen till konkurrenterna och köpte ett nytt, dubbelt så dyrt (som jag ändå tänkt köpa men nu var den killen ett sånt rövhål så jag orkade inte ens stanna kvar i butiken).

Det lät ju trist att inte de litar på en när man säger att det är fel på prylarna :(
Hoppas de är mer tillmötesgåeende när jag går ner i morgon.
Får väl testa några andra 18-135 i butiken.

Tack alla för svar

//L

ANNONS
Götaplatsens Foto