Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D80 - hur ska 18-70 kitobjektivet låta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roq

Aktiv medlem
Har fått hem min nya D80 med helt nytt kitobjektiv - Nikon Nikkor 18-70mm.
Jäkligt trevlig kamera än så länge!

På recensionerna har jag läst att AFn ska vara "tyst" och att medföljande motljusskydd ska skymma vid 18mm.

Stämmer inte för mig: Negativt är att AFn är lite "gnisslig" när den inte hittar fokus, alltså jobbar mellan max och min lägena. Vet inte hur det här ljudet rankas mot andra gluggar (det kanske är tyst ändå?).

Å andra sidan märker jag inte alls av att skyddet skulle skymma - blir det bara subtila förändringar i bilden? Trodde det rörde sig om stora svarta tydliga skuggningar.

Hur har du ställt in autofokusläget? I D80:n har du tre sådana att välja på.

AF-A Automatval

AF-S Enkelservo autofokus. (för stillastående motiv)

AF-C Kontinuerlig autofokus.(för rörliga motiv)

I framför allt AF-C surrar det hela tiden.

Du väljer läge på AF-knappen till höger on lcd-displayen.

//Martin

Just nu är batterierna slut så jag kan inte kolla. Kör mest på läge "P" - ska kolla men jag tror att den står i AF-A.
Men det är inte hur ofta den låter som är problemet och jag tycker inte heller den är speciellt högljudd men just när den går mellan maxlägen i fokus så tycker jag den har ett lite högfrekvent ljud (som man nog skulle kunna kalla gnissligt).

Nån annan som har den optiken som kan hålla med eller avfärda. Är det skumt så får jag skicka tillbaka.

Motljusskyddet ska självklart inte "skymma" något i bilden, det vore absurt. Däremot skymmer det den inbyggda blixten vid korta brännvidder.

Nej, jag tyckte det verkade konstigt. Jag hade läst detta: "...motljusskyddet är inte riktigt anpassat för denna glugg. Vid 18mm skymmer det bilden vilket betyder att man inte kan använda det annat än från ca 24mm och uppåt." i en recension här på forumet och det var därför jag undrade.

Roq skrev:
Nej, jag tyckte det verkade konstigt. Jag hade läst detta: "...motljusskyddet är inte riktigt anpassat för denna glugg. Vid 18mm skymmer det bilden vilket betyder att man inte kan använda det annat än från ca 24mm och uppåt." i en recension här på forumet och det var därför jag undrade.
Jag skulle inte lita på recensionerna på FS. Många slänger ut en bara ett par dagar efter inköp och höjer produkter de knappt vet något om till skyarna, eller totalsågar en produkt för att de missförstått hur den ska användas. Det är smartare att läsa "riktiga" recensioner om man verkligen vill veta hur det ligger till.

Jag har d80 med 18-135 och där skymmer motljusskyddet blixten nere i mitten på korta brännvidder också. En av anledningarna varför jag vill skaffa en extern blix, men det är en annan fråga.

Jovisst, att det skymmer blixten tvivlar jag inte på. Men skriver man att det skymmer "bilden" så tolkar jag det som att problemet inte finns där bara vid blixtanvändning.

Ja, skymmer den bilden så måste det vara ett väldigt "rakt" motljusskydd, eller tom inåtvänt som en strut...

OT: Är du nöjd med kameran då?
Själv har jag bara haft den en vecka ungefär men det går rätt snabbt framåt och jag gillar handhavandet.

Ja. Både jag och min kära fru använder den. Ingen av oss är väl mästerfotografer, men jag försöker förtvivlat ibland att få till inställningar mer manuellt. Men fattar inte hur man skall hinna. Kanske fungerar om man fotar landskap, porträtt och så. Men inte för vanlig familjefotografi...

D80 är en bra kamera, känns som den ger helt ok bilder att skriva ut hemma och leka med. Den håller ju mycket högre klass än vår gamla Ixuz 400...

Skulle vilja fota macro, men behöver nytt objektiv, och frun tycker att 12000 för det jag har redan va för dyrt.

Roligt att höra. Själv har jag också en IXUS 400 just. Jag hann sticka emellan några veckor med en ny kompaktkamera - Canon Powershot A640. Inte världens minsta men fasen vilka bra bilder!

Jag har barn och förstår vad du menar med att hinna med i fotosituationer...

Ska bli kul att fortsatt se vad kameran kan prestera. Just nu skulle jag vilja ha nån mer kommentar om hur 18-70 objektivet låter hos nån annan.

Mitt går väldigt tyst tycker jag. Surrar till lite diskret, det är allt.

Borde finnas fler med 18-70 som kan ge lite information om detta.

Hmm, har lyssnat igen. Det är inte så farligt. Definitivt inte vid små justeringar av fokus. Jag kanske är känslig.

Roq skrev:
Roligt att höra. Själv har jag också en IXUS 400 just. Jag hann sticka emellan några veckor med en ny kompaktkamera - Canon Powershot A640. Inte världens minsta men fasen vilka bra bilder!

Jag har barn och förstår vad du menar med att hinna med i fotosituationer...

Ska bli kul att fortsatt se vad kameran kan prestera. Just nu skulle jag vilja ha nån mer kommentar om hur 18-70 objektivet låter hos nån annan.

Fördelen med D80 mot några kompaktkameror jag prövat är att den på Auto är betydligt snabbare. Kanske bara rör sig om 10-dels sekunder, men det känns som den är snabb. Och den träffar oftast rätt.

Skulle man inte träffa rätt på Autofokusen så tar man bara ett nytt foto snabbt.

ANNONS
Götaplatsens Foto