Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 och IR-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

pasram

Aktiv medlem
Hej alla!

Är det nån som varit ute och försökt fota IR med nya D80? Jag har provat lite och lyckas inte alls, bilderna blir alldeles för underexponerade.. Man kan bara ana konturerna på motiven trots väldigt långa tider.. Har Nikon satt i nåt "filter" i D80 som stoppar IR-ljus, är det nån som vet? Jag gillar att fota i IR så i så fall blir det till att inhandla en ny D50 - vilken jag hade tidigare och fungerade alldeles utmärkt.

mvh
// Rami

Den har nog liksom D200 ett kraftigare filter framför sensorn. Köp dig en begagnad D100 eller D70 och pula bort filtret vettja:) Det finns diverse artiklar om hur man gör detta på nätet. Helt lätt är det nog inte, men är man lite händig så.
Men nog borde det gå att fota IR med D80. Det går fint med D200 i alla fall har jag sett. Ös på med skitlånga tider och höga ISO bara.

Tack för det snabba svaret! Jag har provat med tider på upp till 30s och bilderna är alldeles för mörka. Ska prova med att ställa upp ISO så får vi se! Rädd att det blir för mycket brus då, särskilt med tanke på de långa tiderna..
Annars blir det nog en D50, sålde min för några veckor sen och den fungerade superbra! Och då kan jag använda mina SD-reservminnen också, vill minnas att D70 använder CF.

pasram skrev:
... så i så fall blir det till att inhandla en ny D50 - vilken jag hade tidigare och fungerade alldeles utmärkt...
Om du ska ha ett hus enbart till IR, så kan det vara värt att kolla upp de riktigt gamla modellerna. Kodak-husen från mitten av 90-talet tar Nikonoptik och är rejält IR-känsliga. D100 lär inte heller vara dum. Kanske Fuji S1 och S2?

om du ska ha ett hus enbart för IR så skulle jag kolla upp denna site. http://www.lifepixel.com/
har själv en moddad en D-70 och den är kanonkul
att använda. kameran funkar precis som vanligt.

kostar en liten slant såklart men det var det
värt tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto