Annons

D80 vädertålig eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Om ni har sett Nikons reklambild för D80 där man får se ett bord med frukt och grönt och där en person tar skydd mot regnet under bordet. I annonsen skriver Nikon bla "D80 sviker inte" och "Färgstarka bilder under alla förhållanden, och bord". Vidare skriver de "...Så även om vädret inte är bra, blir dina bilder det.".

Det är mycket lätt att utifrån denna reklambild få intrycket att Nikon D80 klarar ett regnoväder utan minsta problem. Dessutom så bör den klara minusgrader med tanke på den text de skriver i reklamen ("..alla förhållanden..").

Min erfarenhet är tyvärr att den inte håller måttet enligt reklamen. Dock har jag aldrig vågat utsätta kameran för regn men dock lite kyla vilket objektivet inte pallade.

cakon skrev:
och "Färgstarka bilder under alla förhållanden, och bord".
Tja, dom säger ju då att du får vara UNDER bordet och fota färgstarka bilder,inget ljug där.
Men att ha en marknadsföringskampanj där man har en icke tätad kamera i hällregn är enbart för försöka få oss att tro att den klarar det,det är bondfångeri.Jag skulle då inte utsätta min D80 för regn,möjligtvis dimma med påse runt.

Jag tror det var om Canon EOS 400D jag läste att den var anpassad för temperatur över noll grader... så, hur gör man då på vintern? :)

Samma gäller för min D80 och även för Eos 30D enligt dess manual.

Jag stämmer in in din undran om hur det är tänkt att man ska göra på vintern. Jag har haft min ute vid minus 5 som lägst. Kameran funkade kanon hela tiden men objektivet pajade.

Om det är gluggarna som falerar i minusgrader så kanske fabrikanterna borde uppge vilka objektiv som klarar av det. Har själv efterlyst vilka objektiv som är vädertätade men hittar ingen stans där det står.

D80 och oväder

Har ägt min D80 i tre månader och den har överlevt:

* Storm på Azorerna
* Valsafari - extremt stänkigt
* Foto vid bäcken i åva 2ggr i minus 10.
* Fjärilshuset i Haga +45 grader och 100% luftfuktighet.

Hade tidigare en D70 i tre år och den fick utstå det mesta. Regn, Snö, storm m.m. det var inga problem.

När det regnar brukar jag vira en handduk om den eller lägga kepsen över så att dropparna inte skall komma med alltför stor kraft.

Men det är rätt att varken D70 eller D80 är vädertätade.

Mvh

Martin

Det är väl bättre att vara lite för försiktig än att avsiktligen misshandla sin utrustning. Olympus E-1 har på Dpreview's forum prisats för sin vädertätning, men det är några våghalsar som tagit för vana att spola av kamera och objektiv under vattenkranen. En av dessa har numera en stendöd kamera. Det står i bruksanvisningen att kameran är vädertätad, inte vattentät.

Liksom kamerahus har tätade objektiv oringar. Den som är synlig på objektiv sitter vid bajonetten. Nikons Proffsserie lär vara tätad. I bruksanvisningar brukar det även pekas ut vart oringarna sitter.

ANNONS
Götaplatsens Foto