Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

D80 Vs D1h

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Vad skulle ni välja för ngn kamera. De är inte jag själv som skall ha den utan en go vän. D1H kommer han över för relativt billig peng. D1H har ju inte jättemånga pixlar men de lär väl räcka till 20x30 cm utskrifter. Vad tycker ni att för o nackdelarna är mellan dessa kameror?

D1H är bättre på: AF - snabbare och säkrare, skapligt stöd för MF-optik. Användbar på hög iso. Borde också va vassare på contiiinues shooting.

Emot: orginalbatterierna, upplösningen, äldre blixt-system.

Finns säkert fler + & -, det var iaf vad jag kom på nu.

20x30-utskrifter vid 300 ppi kräver drygt 8 MP, och vid 200 ppi ca 3,7. Det går ju att interpolera förstås, men jag skulle tippa på betydligt bättre resultat med D80.

D1h ser jag som en renodlad presskamera som vid det här laget känns rätt föråldrad. Snabbare är den med sina 5 bilder i sekunden, men...nja.

Jag hade absolut valt D80.

jag snackar inte ner D1h.. jag har själv en D1x.. kalla dem föråldrade men de är fortfarande bra kameror med många finesser som D80 saknar. Däremot har jag en stark magkänsla som säger att din polare snarare borde köpa en D80.

Kan man inte avgöra det valet själv (d1x vs. d80) så har man förmodligen inte användning för D1-huset

harryett skrev:
jag snackar inte ner D1h.. jag har själv en D1x.. kalla dem föråldrade men de är fortfarande bra kameror med många finesser som D80 saknar. Däremot har jag en stark magkänsla som säger att din polare snarare borde köpa en D80.

Kan man inte avgöra det valet själv (d1x vs. d80) så har man förmodligen inte användning för D1-huset

Håller med Simon. Har man inget behov av den snabba autofokusen (med icke AF-S objektiv), det vädertätade huset, 5 fps och klarar sig utan den professionella känslan på huset duger en D80 mer än väl, i många fall bättre.

/Martin

jag skulle nog oxå rekommendera en D80 i detta fallet. jag gillar min D1H, men jag skulle ju inte vilja vara utan min D50 oxå. dom passar i olika situationer helt enkelt.
D80 är ju en modernare kamera med t.ex auto-iso, bättre vitbalans, bättre batteritid osv. inbyggd blixt lär väl inte skada heller.

kolla i D1H-tråden för att se för och nackdelar om D1H från oss D1H-användare...

sen är väl autofokusen snabbare å säkrare även med AF-S objektiv? känns skillnad mellan min D50 och min D1H när jag sätter på mitt 18-70/3.5-4.5 iallafall.

ANNONS
Götaplatsens Foto