Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 / 40D / annat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska börja med att berätta att jag sålde av all min "utrustning" (D40 + 18-55 + 50 + 70-300) för ett par år sen då jag helt enkelt tröttnade på fotograferingen pga d40:s plastighet och mina stora händer, enligt mig själv iallafall ;)

Köpte dock strax därefter en NX100 och plötsligt vart det kul igen, antagligen nyhetens behag då den ganska snart hamnade på hyllan för att den fortfarande var lite för stor för att få plats i fickan och då kan jag lika gärna ha en DSLR med alla dess fördelar med mig.

Så nu har jag kommit fram till att köpa något begagnat men fullt funktionsdugligt, håller mig ifrån instegsserierna pga storlek & plastighet och kommit fram till att D90 eller 40D nog skulle göra jobbet. Jag kan dock inte bestämma vilken det ska bli, eller om det ska bli något helt annat?

Så jag skulle gärna vilja ha lite input tack.
Budget: ~3-5k för hus och iaf 1 objektiv

Enligt mig är D90 bara något mindre plastigt än en D40. Den är å andra sidan lite större, men från Nikon tycker jag du ska titta på D200 om du är i den prisklassen och vill jämföra med Canon 40D. Den har ett rejält hus helt i metall med bra grepp. Nu kanske det inte passar i din budget, men kan du pressa in en D300 är det ett rejält hopp uppåt över D200.

När det gäller objektiv är mitt tips ett Tamron 17-50/2,8, bättre prestanda får man leta efter i den prisklassen. Mycket trevligare både vad gäller optik och byggkvalité än de ljussvaga kitzoomarna.

Jo, har letat D2/300 också. Även tittat åt 50D.

Hur långt klarar man sig med en d200 ?
Endast brusskillnad mot d90 pga äldre sensor, eller fler vitala skillnader ?

Bor i Östergötland så om nån här omkring har något liggandes ni vill bli av med så hojta till!

/Christoffer

Jo, har letat D2/300 också. Även tittat åt 50D.

Hur långt klarar man sig med en d200 ?
Endast brusskillnad mot d90 pga äldre sensor, eller fler vitala skillnader ?

Bor i Östergötland så om nån här omkring har något liggandes ni vill bli av med så hojta till!

/Christoffer
Skippa D200 den tillhör en förgången tid, Försök att finna en D300 eller EOS 40D i bra skick. Jag har ägt en EOS 40D och det är en mycket bra kamera, jag äger numera en D300 som är lite vassare och som jag e grymt nöjd med! P.S om du inte har råd just nu spara lite till.................

Ok, d200 avskriven.

Råd och råd, man har råd med vad man tar sig råd till helt enkelt.
Känner inte för att lägga ut 10kkr på en kamera när jag inte riktigt vet åt vilket håll de kommer utvecklas framöver.

/Christoffer

Hur menar du att det kommer att utvecklas? Om du tänker på vilken inriktning ditt intresse kommer att få, så är det knappast någon kamera i din prisklass som är bättre oavsett din inriktning så länge du inte vill filma.

Menar snarare om det kommer bli en kamera som mest ligger på hyllan, eller om jag hittar tillbaka till något jag har tyckt varit jäkligt kul.

Fotar mest skid/brädåkning, dock ej film, det har man inte dslr till. Även en del natur/djur så att det är väldigt spridda motiv. :)

/Christoffer

ANNONS