Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90: AEL, ADL och Matrix...

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Hej,

Har precis köpt D90 och som de allra flesta är jag grymt imponerad so far. Snabb, skön brusprestanda och - faktiskt, trots allt som står på webben - användbara film- och liveviewmöjligheter.

1) Matrix och ADL.
Jag läste manualen och såg där att Nikon rekomenderade Matrix-mätning för ADL. Funkar det inte med Centrumvägd mätning? På min D80 körde jag alltid centrumvägd mätning, och trivdes med det då den kamerans Matrix-mätning var lite so so...

2) Matrix och AEL.
I samma manual står att AEL inte fungerar med Matrix. Stämmer det? Måste man isf välja mellan
a) Matrix + ADL - AEL
eller
b) Centrumvägd - ADL + AEL?

Tack för input!

Hej,

Har precis köpt D90 och som de allra flesta är jag grymt imponerad so far. Snabb, skön brusprestanda och - faktiskt, trots allt som står på webben - användbara film- och liveviewmöjligheter.

1) Matrix och ADL.
Jag läste manualen och såg där att Nikon rekomenderade Matrix-mätning för ADL. Funkar det inte med Centrumvägd mätning? På min D80 körde jag alltid centrumvägd mätning, och trivdes med det då den kamerans Matrix-mätning var lite so so...

2) Matrix och AEL.
I samma manual står att AEL inte fungerar med Matrix. Stämmer det? Måste man isf välja mellan
a) Matrix + ADL - AEL
eller
b) Centrumvägd - ADL + AEL?

Tack för input!

Prova dig fram till det du trivs med och tycker fungerar. Självklart fungerar ADL med annat än matrixmätning. Eftersom jag själv till 100% använder matrixmätning vet jag inte hur det påverkar ADL. Testa och se vilka resultat du får.

Exponeringslåsning fungerar givetvis också i matrixmätning.

Det är i sig helt ointressant vilken metod du använder för att välja slutartid i A-läget: matrix-, centrumvägd-, spotmätning eller manuellt val i M-läget. Exponeringen avgörs ju av i grunden tre komponenter: bländaren (bländaöppningens storlek), slutartiden (hur länge ljus släpps in) samt ISO-talet (hur känslig sensorn är för ljuset som släpps in dvs hur mycket det tillgängliga ljuset förstärks vid en given kombination av bländare och slutartid). Att de fyra olika sätten att mäta ljuset och välja en slutartid kan ge helt olika resultat är en annan sak där du som fotograf måste ta ansvar och lära dig vad som fungerar bäst för dig i olika situationer.

Senast ändrad:
Tack för belysande svar - då får jag medd Nikon att det står fel i deras manual :)

Ang Matrix har jag en gammal aversion mot den sedan D80-tiden, men D90 verkar ha fixat till problematiken.

Tack för belysande svar - då får jag medd Nikon att det står fel i deras manual :)

Ang Matrix har jag en gammal aversion mot den sedan D80-tiden, men D90 verkar ha fixat till problematiken.

Visst - det står sedan länge också att man inte bör kombinera matrixmätning och exponeringskompensation...

ANNONS
Götaplatsens Foto