Annons

D90 batteriproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurkan2003

Aktiv medlem
Veta går inte utan att att analysera trafiken mellan berörda kameror och batterier. Borde finnas något logosc på jobbet, men någon protolltolk har vi nog inte och pulståg är måttligt roande att avkoda i efterhand. Snabb sökning på protokoll gav tyvärr inget och MH-18a verkar inte prata med batteriet alls.

Min gissning är att Nikon gjort en förändring och i så fall borde alla nya D90 ha problem med just dessa batterier. Är alla dina kamraters kameror äldre än din?
Ja, de är äldre, men har samma firmware. Det behöver dock inte betyda att mjukvaran som styr avkänningen av batteriets nivå är samma.
 

Gurkan2003

Aktiv medlem
Min D90 är 11 mån gammal, köpte direkt 2 batterier av märket Phottix (7,4 V/1600 mAh). Kostar i dag 229 kr eller i 2-pack 399 kr. och har ALDRIG strulat. Funkar alltså lika bra och lika länge som ett orginal !

Christian
Jag tror tyvärr att det kommer att fungera lika illa som Power2000, Max Power och de "no-name" jag köpt från Kjell&Co.
 

grön-tee

Ny medlem
Phottix Titan En-El-3e

Mitt råd är att köpa Phottix Titan-serien. Jag har läst mycket om ämnet på olika håll och t.om. många proffsfotografer kör med Phottix Titan En-El3e 1600mah. Jag har själv köpt ett sånt till min D300s och det funkar precis som mitt Nikon orginalbatteri. Alla minnesfunktioner funkar också. ALLT funkar. Har inte hittat någon som skrivit något annat om batteriet i fråga, medan man hittar oändligt många andra piratbatterier som oftast inte funkar särskilt bra.

Lycka till!
 

Gurkan2003

Aktiv medlem
Mitt råd är att köpa Phottix Titan-serien. Jag har läst mycket om ämnet på olika håll och t.om. många proffsfotografer kör med Phottix Titan En-El3e 1600mah. Jag har själv köpt ett sånt till min D300s och det funkar precis som mitt Nikon orginalbatteri. Alla minnesfunktioner funkar också. ALLT funkar. Har inte hittat någon som skrivit något annat om batteriet i fråga, medan man hittar oändligt många andra piratbatterier som oftast inte funkar särskilt bra.

Lycka till!
Vart har du köpt det?
 

Gurkan2003

Aktiv medlem
Vilket inteligent svar!
Kom istället med förslag om vad orsaken kan vara.

Lars C
Tyvärr har han rätt. Jag köpte ett extra orginalbatteri och som väntat fungerar det klanderfritt.
Nu sitter jag med två MaxPower som jag inte behöver. De andra har jag lyckats lämna tillbaka.
Karin (ca691) har slutat att svara på mina mail, så...

- Gunnar
 
ANNONS