Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D90 + IR-filter
- Trådstartare BeeBronx
- Start datum
Olle
Aktiv medlem
Jag fotar endast analogt, men så vitt jag har förstått så spärrar filtret som sitter framför sensorn det mesta av IR-ljuset. IR-filtret på objektivet spärrar det mesta av det synliga ljuset. Det enda ljus som når sensorn är då lite ljus i gränsområdet mellan synligt och IR-ljus, vilket är rött eller rödviolett.
Nu överlämnar jag tråden till digitalfotograferna att förklara vad du kan göra åt det här.
Olle
Nu överlämnar jag tråden till digitalfotograferna att förklara vad du kan göra åt det här.
Olle
Makten
Aktiv medlem
Tyvärr har D90 (och D300) ett tämligen starkt IR-blockerande filter framför sensorn, så man får extremt långa slutartider om man vill fotografera IR. Det är helt enkelt en olämplig kamera för detta, men det är klart att du kan försöka. Du kommer antagligen att få ett ganska rejält grönstick, eftersom IR-filter oftast också släpper igenom ett uns grönt. Och när IR-bandet är såpass begränsat på sensorn så kommer det gröna att exponeras högre än man vill.
Prova! Du behöver bara ett stativ och en trådutlösare för att kunna hålla slutaren öppen längre än 30 sekunder, om det skulle behövas. Fokusering är lite klurigt eftersom IR bryts annorlunda än synligt ljus. Ibland kan man faktiskt använda autofokusen genom filtret.
En annan sak att tänka på är att du inte ska blända ner onödigt mycket. Den långa våglängden gör att bilden blir oskarp av diffraktion redan vid stora bländaröppningar.
Prova! Du behöver bara ett stativ och en trådutlösare för att kunna hålla slutaren öppen längre än 30 sekunder, om det skulle behövas. Fokusering är lite klurigt eftersom IR bryts annorlunda än synligt ljus. Ibland kan man faktiskt använda autofokusen genom filtret.
En annan sak att tänka på är att du inte ska blända ner onödigt mycket. Den långa våglängden gör att bilden blir oskarp av diffraktion redan vid stora bländaröppningar.