Annons

D90 med problemoptik 18-105mm

Produkter
(logga in för att koppla)

J-foto

Medlem
Köpte en ny kamera i våras och var jättenöjd tills dess att jag fick objektivet i handen. Bajonett- fattningen på objektivet är tillverkat av gjuten plast. Har inte tappat kameran men bytt till andra objektiv, normal användning. Reperation 1083 kr. För säkerhets skull investerade jag i en ny ryggsäck avsedd för kameror och tillbehör c:a 2500 kr. I november från en dag till en annan så gick det inte att använda zoomen mer än 40-70mm viket innebär en ny reperation. Har inte tappat den eller inge slag trots det säger verkstaden "klämskada" nya utgifter. En uppmaning till er som går i köptankar kolla i första hand bajonettfattningen. Jag antar att en kamera kan levereras med ett billigt objektiv i plast även om linsglasen är bra så är det bara skit.

Men, köpte Du kameran i våras då har Du ju garanti kvar?!
(det kanske var ett äldre objektiv?)

/Peter

Men, köpte Du kameran i våras då har Du ju garanti kvar?!
(det kanske var ett äldre objektiv?)

/Peter

Tyvärr så kan dom konsten att kringgå alla argument. Nu har jag väntat på besked samt diskuterat brevledes och även haft min fotohandlare som haft kontakt med dom och de viker sig inte. Reperationerna överstget värdet på kameran.

En uppmaning till er som går i köptankar kolla i första hand bajonettfattningen. Jag antar att en kamera kan levereras med ett billigt objektiv i plast även om linsglasen är bra så är det bara skit.

Jag tror inte att det är en generell erfarenhet. Det finns nog tiotusentals objektiv med plastbajonett där ute som håller hur fint som helst. Jag har några stycken, t.ex.

Per.

Tyvärr så kan dom konsten att kringgå alla argument. Nu har jag väntat på besked samt diskuterat brevledes och även haft min fotohandlare som haft kontakt med dom och de viker sig inte. Reperationerna överstget värdet på kameran.

Men det var inte kameran som gick sönder, väl? Du kanske menade "översteg värdet på objektivet"?

Men, om det är, en garantifråga så ska ju inte reparationskostnaden spela någon roll.
Då är det ju bara att skicka en ny glugg isåfall..... Om det är garanti.
Hoppas det löser sig!

På mitt 18-105 gick just plastbajonetten sönder efter att ha legat i min kameraväska som sedan fallit från ett par decimeters höjd. Att laga skulle kosta i stort sett som att köpa ett nytt begagnat. Hittade då en ersättningsbajonett på tradera som jag köpte och monterade på objektivet. Fungerade utmärkt!
Ser att det finns ett sånt till salu även nu på tradera.

På mitt 18-105 gick just plastbajonetten sönder efter att ha legat i min kameraväska som sedan fallit från ett par decimeters höjd. Att laga skulle kosta i stort sett som att köpa ett nytt begagnat. Hittade då en ersättningsbajonett på tradera som jag köpte och monterade på objektivet. Fungerade utmärkt!
Ser att det finns ett sånt till salu även nu på tradera.

Då är vi c:a fyra stycken som jag känner till med samma problem.
Tack för tipset. Ska kolla upp det.

ANNONS
Götaplatsens Foto