Annons

D90-resonemang

Produkter
(logga in för att koppla)

genne

Aktiv medlem
Halloj allihop

Jag har en fråga till er D90 ägare som "kör seriöst"/arbetar med er kamera, som gärna har en D300/D700/D3 som main-kamera och kan jämföra med. Hur funkar D90an, exponerar den konsekvent, dvs får inte fnatt då och då och kör över/underexponering? Jag har haft två D80or innan som andrahus och hade problem med dessa just med exponeringslynnigheten. Klarar den av att utnyttja lite snabbare minneskort, såsom Extreme III?

Hur är brusnivån, jag har läst inlägg på forumet om folk som stör sig på extra brus på ISO 400, men inte på högre ISO etc. Så, presterar den lika bra brusmässigt som D300?

Sen, Nikons 18-55 VR, hur bra/dåligt är det? Kan man få någurlunda hörnskärpa i det om man bländar ner?
 
Jag kör D90 och är väldigt nöjd. Den som säger att D90 brusar vid 400, har nog ställt in fel eller fått ett måndags måndags ex. Jag kör med glädje på 1600 och ser det inte som något problem. Speciellt inte i "bra" ljus. Då funkar t o m 3200.
I kraftigt mörker, så blir det såklart tuffare men, även då håller 1600.
Jag har varken D300 eller D3. Men spontant, kan jag känna att D90 är väl så bra som D300. Med D3 tyckerjag inte att man skall/kan jämföra.

Exponeringen tycker jag är bra (körde D80 innan) och håller. Det gäller dock att lära sig att se ljuset och använda mätmetod därefter. Kunskap. Annars känner jag inte att det sviktar.

I mina ögon är den, speciellt idag, en Mycket prisvärd kamera!!!
 
Tackar för svar Peter.

Det låter ju bra. Ang jämförelsen med fullformatarna menade jag mer att jag ville veta om de som använder både en dyrare kamera typ D3 och har D90 med sig, känner att de kan "lita" på sin D90 och köra den parallellt. Jag hade ju som sagt en hel del stök med mina D80s som jag körde parallellt och fick en del kassa exponeringar utan någon egentlig anledning.

Men än en gång, tack för svar.
 
D80:n är ju ökänd för sin "godtyckliga" exponering, som ska bero på att den väger mätvärdet som ligger under den valda fokuspunkten tyngre än de flesta (alla?) andra Nikonkameror. Det blir alltså lite för mycket som spotmätning även om man använder matrix.
Detta förutsatt att du använt matrix när du upplevt dessaproblem och då ska D90:n funka bättre.
Ang. brus på lägre ISO-tal så är det ju något som D300 åxå fått kritik för jämfört med tex D200, men i de flesta fall verkar det ha bottnat i att man haft Active D-lighting påslaget, som ju "underexponerar" lite och sedan ljusar upp skugg- och mellanpartier i mjukvaran.
 
Tack för svar Robert

Okej, det förklarar en del. Nu är jag hursomhelst D90 ägare så jag får hoppas att den hänger med i svängarna framöver.. : )

Tack igen
 
Tack för svar Robert

Okej, det förklarar en del. Nu är jag hursomhelst D90 ägare så jag får hoppas att den hänger med i svängarna framöver.. : )

Tack igen

Tycker du D90 är bra? Jag är helt nybörjare och det här blir i så fall min första systemkamera. Kommer bland annat att vilja fota sport med den, så bra skärpa i bilder med fart är ett måste. Vad tror du? Jättetacksam för svar.
/Lisa
 
Tycker du D90 är bra? Jag är helt nybörjare och det här blir i så fall min första systemkamera. Kommer bland annat att vilja fota sport med den, så bra skärpa i bilder med fart är ett måste. Vad tror du? Jättetacksam för svar.
/Lisa

Jag äger ingen D90, men jag tror den skulle funka bra för det du tänkt använda den till. Det mesta hänger på vad du hängt på framför kameran, alltså objektivet. För sport tror jag det är bäst att satsa på en ljusstark zoom med snabb autofokus, t.ex. Sigmas 70-200/2,8 EX HSM. Med en sån kan du hålla slutartiderna korta, speciellt i kombination med D90:ans goda brusegenskaper på högre iso. Högt iso ger möjlighet till kortare slutartider men också mer brus. Bruset är dock ofta att föredra över både skak- och rörelseoskärpa man annars lätt får med teleobjektiv, speciellt om de saknar bildstabilisator.

Jag rekommenderar Sigmas objektiv då det är bra mycket billigare än Nikons egna svindyra motsvarande. Nikon har dock även bildstabilisator i sina 70-200/2.8 så om du har en stor budget så är det aldrig fel att köpa original. Nikon har också någon äldre AF-S 80-200 som också kan vara värd att spana in på begagnatmarknaden. Den saknar dock stabilisator.
 
Tycker du D90 är bra? Jag är helt nybörjare och det här blir i så fall min första systemkamera. Kommer bland annat att vilja fota sport med den, så bra skärpa i bilder med fart är ett måste. Vad tror du? Jättetacksam för svar.
/Lisa

Hej Lisa, vad för sorts sport hade du tänkt dig? Alla bilder på min sida (http://www.hobbyfoto.nu/) förutom sista 5 mapparna har jag fotat med min förra D90 och 50/1,8. Se gärna sportbilderna. Tror du kommer bli nöjd med D90.
 
Jag äger ingen D90, men jag tror den skulle funka bra för det du tänkt använda den till. Det mesta hänger på vad du hängt på framför kameran, alltså objektivet. För sport tror jag det är bäst att satsa på en ljusstark zoom med snabb autofokus, t.ex. Sigmas 70-200/2,8 EX HSM. Med en sån kan du hålla slutartiderna korta, speciellt i kombination med D90:ans goda brusegenskaper på högre iso. Högt iso ger möjlighet till kortare slutartider men också mer brus. Bruset är dock ofta att föredra över både skak- och rörelseoskärpa man annars lätt får med teleobjektiv, speciellt om de saknar bildstabilisator.

Jag rekommenderar Sigmas objektiv då det är bra mycket billigare än Nikons egna svindyra motsvarande. Nikon har dock även bildstabilisator i sina 70-200/2.8 så om du har en stor budget så är det aldrig fel att köpa original. Nikon har också någon äldre AF-S 80-200 som också kan vara värd att spana in på begagnatmarknaden. Den saknar dock stabilisator.

Sökte på prisjakt nu, och det Sigma-objektivet du tipsade om låg ju på 7000 som billigast :O Jag har hittat ett paket på netonnet på D90 för väska, minneskort, 1 objektiv 18-105 och kameran för 10790. http://www.netonnet.se/art/foto/sys...on/Nikon-D90-18-105-VR-pb2-SD-8gb(126594,5000) Vad tror ni om det?
Jag har även funderat lite på D5000 och det här paketet med 2 objektiv 18-55 och 18-200 och blixt för 9990kr: http://www.netonnet.se/art/foto/sys...Nikon-D500018-55VR_55-200VR_Blixt(125999,5000).

Vad tycker du? Kommer fota friidrott och förmodligen mycket natur och vanliga porträttbilder.
 
Sökte på prisjakt nu, och det Sigma-objektivet du tipsade om låg ju på 7000 som billigast :O Jag har hittat ett paket på netonnet på D90 för väska, minneskort, 1 objektiv 18-105 och kameran för 10790. http://www.netonnet.se/art/foto/sys...on/Nikon-D90-18-105-VR-pb2-SD-8gb(126594,5000) Vad tror ni om det?
Jag har även funderat lite på D5000 och det här paketet med 2 objektiv 18-55 och 18-200 och blixt för 9990kr: http://www.netonnet.se/art/foto/sys...Nikon-D500018-55VR_55-200VR_Blixt(125999,5000).

Vad tycker du? Kommer fota friidrott och förmodligen mycket natur och vanliga porträttbilder.

Hej igen,

Jo det är nackdelen med systemkamerafoto. Kameran är rätt billig i jämförelse, det är objektiven som kostar, speciellt ljusstarka sådana... :-/ Dessvärre behöver man ljusstyrkan i vissa lägen, speciellt då man vill frysa snabba rörelser i lite sämre ljusförhållanden.

För inomhusfoto skulle jag varmt rekommendera Nikons AF-S DX 35/1,8. Den är billig (ca 2000kr) och rejält ljusstark och skarp. Den är som bäst ca 16 gånger ljusstarkare än en fullt inzoomad kitzoom. Nackdelen är att den saknar zoom så du får zooma med benen och stå ganska nära dem du fotograferar. Den är inte heller supersnabb i autofokusen så man får planera fotograferandet lite mer om man ska fota sånt som rör sig snabbt.

Jag har också en AF-S 55-200/4-5,6 men utan VR. Den är trevlig och i mitt tycke hyfsat skarp, men ljusstark är den inte inte jättesnabb heller. Sport har jag aldrig fotograferat, men jag tror att den skulle funka riktigt hyfsat till det utomhus i dagsljus. Problemen kommer när det börjar skymma lite - autofokusen får problem att hitta rätt och slutartiderna blir alltför långa trots att man kör på högt iso. Det är mindre kul...

Endast en 35:a och en 55-200 tror jag dock du känner dig lite begränsad med. Det är bekvämt att ha en kitzoom också som funkar till det mesta som inte kräver bra ljusstyrka. Vill du inte köpa tre objektiv (det tredje alltså 18-55/3,5-5,6 VR) kan det vara en idé att istället för telezoomen satsa på en normalzoom med lite mer omfång, t.ex. 18-105 VR som jag hört en hel del gott om. Men 35:an tycker jag inte du ska kompromissa bort, du kommer att behöva den inomhus och troligtvis kommer du gilla det korta skärpedjupet du får med den också. Det är en av mina favoritgluggar. :)

Tillägg: D5000 räcker säkert lika bra som en D90 i början. Jag är dock själv lite kluven på den p.g.a. att den saknar autofokusmotor. Alltså måste objektiven ha autofokusmotor inbyggd (på nikonspråk AF-S) och urvalet ljusstarka objektiv som har det är inte så stort... I övrigt är det garanterat en riktigt bra kamera som jag tror du skulle få lika mycket ut av som en D90.
 
Senast ändrad:
Sökte på prisjakt nu, och det Sigma-objektivet du tipsade om låg ju på 7000 som billigast :O Jag har hittat ett paket på netonnet på D90 för väska, minneskort, 1 objektiv 18-105 och kameran för 10790. http://www.netonnet.se/art/foto/sys...on/Nikon-D90-18-105-VR-pb2-SD-8gb(126594,5000) Vad tror ni om det?
Jag har även funderat lite på D5000 och det här paketet med 2 objektiv 18-55 och 18-200 och blixt för 9990kr: http://www.netonnet.se/art/foto/sys...Nikon-D500018-55VR_55-200VR_Blixt(125999,5000).

Vad tycker du? Kommer fota friidrott och förmodligen mycket natur och vanliga porträttbilder.

Det hänger ju lite på under vilka omståndigheter man fotar. Inomhus i halvtaskigt ljus blir det en utmaning med dessa objektiv, men om du fotar "för att det är kul" och kan leva med att du får en del bilder som är "sådär" pga rörelseoskärpa/skakningsoskärpa så kan det funka okej.
Sedan beror det åxå lite på hur långt ifrån motivet du är. Sitter du på läktaren behövs det ju ganska lång brännvidd, medan du klarar dig hyfsat med lite kortare om du kan röra dig i kanten på eller inte på arenan. I det senare fallet behöver det inte bli så dyrt med ljusstyrka. Väljer du D90 har du tex 50/1.8 eller 85/1.8 som är riktigt fina och ljusstarka objektiv för en rimlig peng. Med en D5000 får man inte autofokus med dessa objektiv (därav "om du väljer D90").

Utomhus är det oftast bättre ljus (om det inte är på kvällen eller i skymning), så då klarar man sig rätt bra på lite ljussvagare alternativ.

D90:n ger dig lite större valmöjligheter vad gäller objektiv, vilket skulle kunna vara en fördel i ditt fall, så jag skulle hellre välja den. Kitet med 18-105:an är en bra start, men sitter du på läktaren och fotar så är brännvidden lite kort. Annars är det ett mycket bra startkit, IMO, vilket kan kompletteras med Nikons 55-200 som åxå är bra, även om den heller inte är så ljusstark.
 
Hej Lisa.

Jag har inte hunnit köra D90an mycket, men det jag har känt efter hittills känns mycket bra. Om jag får tipsa om något, så är det att satsa just på denna istället för D5000 / D3000, jag testade dem för skojs skull och skärmen blir man ju deprimerad av. D90an har samma fina monitor som pro-husen D300, D700, D3 etc, och det är underbart att kunna få en realistisk uppfattning om hur bra bilden blev. Dessutom, eftersom det är sport du skall fotografera, är det bra med hyffsat buffertminne. Nu vet jag inte hur mycket D3000/D5000 har, men D90 har iaf hyffsat, och om du har ett litet snabbare minneskort typ sandisk extreme III, går det rel. fort att spara ner bilderna och du slipper avbrott i fotograferingen. Jag gissar att de billigare modellerna inte riktigt presterar så bra förhållandevis här.

Och som de andra har nämnt, D90 har inbyggd fokusmotor, vilket gör att du kan lira med lite äldre objektiv. Om du vill ha ett tele kan jag varmt rekommendera dig att köra Nikons 180/f2,8, det är inget zoom men ack så skarpt! Jag tror du kan hitta det begagnat för 4000-5000... Då är det iof kanske bättre med att spara ihop till ett Sigma 70-200, det har jag dock ingen erfarenhet av.
 
Tycker du D90 är bra? Jag är helt nybörjare och det här blir i så fall min första systemkamera. Kommer bland annat att vilja fota sport med den, så bra skärpa i bilder med fart är ett måste. Vad tror du? Jättetacksam för svar.
/Lisa

Här är en amatörs åsikt om D90. Jag använder den mest med ett Sigma 70-200/2.8, inomhus i sporthallar med belysning som varierar från "god" till "usel" och har väl tagit cirka tio tusen bilder i den omgivningen det senaste halvåret. Omdömet nedan baseras på den användningen.

  • Den fungerar för sportfoto om man är medveten om begränsningarna nedan och inte anser dem vara ett problem.
  • Även för min amatöranvändning ("hemmabruk" s.a.s.) så är 4.5 fps i långsammaste laget.
  • Jag använder uteslutande single-point autofokus och kan väl ibland tycka att ett snabbare/bättre fokussystem vore fint, men det är ingen stor issue. Autoföljande autofokus ger sämre resultat tycker jag.
  • Det är framför allt fler korssensorer som vore bra att ha de ggr jag vill ha fokus utanför centrum.

Bottom line: D90 är helt ok för amatörbruk men om jag hade köpt kamerahus idag hade jag sannolikt köpt ett beg D300 istf ett nytt D90.
 
Sökte på prisjakt nu, och det Sigma-objektivet du tipsade om låg ju på 7000 som billigast ...

Återigen ett omdöme baserat på ren amatöranvändning. Jag har ett Sigma 70-200/2.8. Har haft det på fokusjustering pga felfokusering. Dessutom är det relativt soft, spec i den långa änden, på 2.8.

Hade jag köpt objektiv i dag hade jag definitivt köpt ett Nikon 70-200/2.8 istället. Ett VR1 borde rimligen fungera fint på en cropkamera och ett beg VR1 är inte sååå mkt dyrare än ett nytt Sigma.
 
Hej Lisa.

Jag har inte hunnit köra D90an mycket, men det jag har känt efter hittills känns mycket bra. Om jag får tipsa om något, så är det att satsa just på denna istället för D5000 / D3000, jag testade dem för skojs skull och skärmen blir man ju deprimerad av. D90an har samma fina monitor som pro-husen D300, D700, D3 etc, och det är underbart att kunna få en realistisk uppfattning om hur bra bilden blev. Dessutom, eftersom det är sport du skall fotografera, är det bra med hyffsat buffertminne. Nu vet jag inte hur mycket D3000/D5000 har, men D90 har iaf hyffsat, och om du har ett litet snabbare minneskort typ sandisk extreme III, går det rel. fort att spara ner bilderna och du slipper avbrott i fotograferingen. Jag gissar att de billigare modellerna inte riktigt presterar så bra förhållandevis här.

Och som de andra har nämnt, D90 har inbyggd fokusmotor, vilket gör att du kan lira med lite äldre objektiv. Om du vill ha ett tele kan jag varmt rekommendera dig att köra Nikons 180/f2,8, det är inget zoom men ack så skarpt! Jag tror du kan hitta det begagnat för 4000-5000... Då är det iof kanske bättre med att spara ihop till ett Sigma 70-200, det har jag dock ingen erfarenhet av.

Tack så jättemycket för tipsen allihop! Tror jag kör på D90 =) Blir paketet med 105-objektivet, väskan och minneskortet
 
ANNONS