Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 spegel fastnar

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Min åldriga D90 fick problem idag, spegeln fastnar i uppfällt läge. Det är tydligen hyggligt vanligt, men jag skulle vilja ha er expertis, då jag felsökt och hittat följande:

1. Utan monterat objektiv fastnar spegeln aldrig.
2. Om jag aktiverar sensorrenglring i skiftnyckelmenyn går spegeln tillbaka, även med monterat objektiv.

Punkt 2 är förbryllande och borde innebära att det inte är någon mekanism som är trög. Tipset som vanligtvis ges är att skruva bort botten och smörja ett rött hjul som sitter där.

Borde jag prova att smörja ändå?

Per
 

Erik X

Aktiv medlem
Du har inte råkat slå på spegellyft-funktionen, vad den nu heter?
Nu fotar jag med Canon men slår man på den så går väl spegeln upp första gången man trycker av och stannar uppe, och så får man trycka en gång till för att aktivera slutaren och efter det trillar spegeln ner igen..
Det finns väl någon "factory reset", kan ju vara värt att testa, Som du säger så verkar ju mekaniken fungera som den ska.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du har inte råkat slå på spegellyft-funktionen, vad den nu heter?
Nu fotar jag med Canon men slår man på den så går väl spegeln upp första gången man trycker av och stannar uppe, och så får man trycka en gång till för att aktivera slutaren och efter det trillar spegeln ner igen..
Mirror lock-up (spegeluppfällning) finns inte på D90 (däremot modellen ovanför, D300(s)), om det är det du menar. Det finns en exponeringsfördröjning, men då tar kameran bilden själv efter en kort stund, utan att man trycker på avtryckaren igen.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Du har inte råkat slå på spegellyft-funktionen, vad den nu heter?
Nu fotar jag med Canon men slår man på den så går väl spegeln upp första gången man trycker av och stannar uppe, och så får man trycka en gång till för att aktivera slutaren och efter det trillar spegeln ner igen..
Det finns väl någon "factory reset", kan ju vara värt att testa, Som du säger så verkar ju mekaniken fungera som den ska.
Nej, jag har inte råkat slå på spegeluppfällning, men tack för idén.
 

REPPER

Aktiv medlem
Uppdatera din kamerans firmware. Jag tror det går att nollställa hela kameran "factory reset" och sedan uppgradera till senaste firmware version för din kamera. Eller om det finns nyare firmware för din kamera så behöver du inte göra "factory reset"
 

perstromgren

Aktiv medlem
Uppdatera din kamerans firmware. Jag tror det går att nollställa hela kameran "factory reset" och sedan uppgradera till senaste firmware version för din kamera. Eller om det finns nyare firmware för din kamera så behöver du inte göra "factory reset"
Visst skulle jag kunna uppdatera mjukvaran, om det fanns någon nyare, men på en 14 år gammal kamera är det högst osannolikt att det har med problemet att göra. Jag tror mer på åldrande mekanik.

Per
 

affi13

Ny medlem
Hej Per
Fick samma fel på min D90 för någon månad sedan. Satte på ett manuellt Nikon 24mm 2,8 Ai-s objektiv och kameran i manuellt läge. Spegeln fungerar nu som den ska. Det finns en lysdiod som indikerar rätt skärpa. Ljusmätningen fungerar inte med Ai objektiv så man får prova sig fram för att hitta rätt exponering och titta på histogrammet eller mäta ljuset med annan kamera eller exponeringsmätare. Det är faktiskt inte så svårt att hitta rätt exponering. När man hittat den någorlunda rätta exponeringen aktiverar man gaffling för att ringa in den bästa exponeringen. Felet kan vara att kommunikationen mellan kameran och objektivet inte fungerar som den ska. Ai objektiven är ju mekaniska utan elektronik.
//OJ
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hej Per
Fick samma fel på min D90 för någon månad sedan. Satte på ett manuellt Nikon 24mm 2,8 Ai-s objektiv och kameran i manuellt läge. Spegeln fungerar nu som den ska. Det finns en lysdiod som indikerar rätt skärpa. Ljusmätningen fungerar inte med Ai objektiv så man får prova sig fram för att hitta rätt exponering och titta på histogrammet eller mäta ljuset med annan kamera eller exponeringsmätare. Det är faktiskt inte så svårt att hitta rätt exponering. När man hittat den någorlunda rätta exponeringen aktiverar man gaffling för att ringa in den bästa exponeringen. Felet kan vara att kommunikationen mellan kameran och objektivet inte fungerar som den ska. Ai objektiven är ju mekaniska utan elektronik.
//OJ
Tack, OJ!

Jag ska prova med ett manuellt objektiv och se vad som händer. Återrapportering kommer om några dagar, D90:an är på annan ort för tillfället.

Per
 

perstromgren

Aktiv medlem
Nu har jag provat med ett manuellt objektiv, vilket mycket riktigt fungerade utan att spegeln fastnar. Jag har också uppdaterat firmware, mest för att få helt ny mjukvara, men det gav inget bättre resultat.

För säkerhets skull har jag också rengjort kontakterna på huset och objektivet. Inte bättre.

Mycket märkligt fel!

Per
 
ANNONS