Annons

Dags att byta kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Min gamla KM D5D sjunger på sista versen.
Dags att byta upp sig alltså och då jag har några bra objektiv lär det bli en Sony jag köper.

Frågan är bara vilken?

A700 är ju flaggskeppet men den kostar ju skjortan.
Frågan är ju om den är så mycket bättre än de billigare modellerna?

Jag prioriterar snabb autofokus och bra antiskak.
Är dessa saker bättre på a700?

Är sensorn bättre på a700?

Det lutar åt a700 i alla fall men jag vill höra lite argument..:)
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Lasse H skrev:
Min gamla KM D5D sjunger på sista versen.
Dags att byta upp sig alltså och då jag har några bra objektiv lär det bli en Sony jag köper.

Frågan är bara vilken?

A700 är ju flaggskeppet men den kostar ju skjortan.
Frågan är ju om den är så mycket bättre än de billigare modellerna?

Jag prioriterar snabb autofokus och bra antiskak.
Är dessa saker bättre på a700?

Är sensorn bättre på a700?

Det lutar åt a700 i alla fall men jag vill höra lite argument..:)
A700 har ju cashback på 1800 Kr.

Finns dessutom med kittet från 9600:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=227857&c=eur
 

Pyl

Aktiv medlem
Jag såg att du kommer med ikväll. Då kan du få klämma på min A700 med vertikalgrepp och Zeiss 24-70 samt Sony 70-200/2.8.

Efter det lär du inte vilja ha någon annan kamera!
 

Lasse H

Aktiv medlem
Pyl skrev:
Jag såg att du kommer med ikväll. Då kan du få klämma på min A700 med vertikalgrepp och Zeiss 24-70 samt Sony 70-200/2.8.

Efter det lär du inte vilja ha någon annan kamera!
Nu har jag beställt en a700.....:)

Med kitobjektiv 18-70 vilken jag säljer direkt.
Och får dessutom 1800 cashback eftersom jag köper av en svensk butik.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
A700 eller 70-200/2.8

Ett lyxproblem...men anta att man har ca 10-12.000 att lägga på nått kul...skulle ni köpa en A700 eller behålla en 7D och köra på ett Sony 70-200/2.8 till den (förutsatt att man beställer från USA).

Dvs kamerauppdatering eller proffstele, vad tror ni man får mest glädje av? Svårt att svara på kanske eftersom det beror på hur man fotar..men rent generellt?

Trevlig helg...
 

Wolf L

Medlem
Livslängd

Tja, nu har jag "bara" en KM5D, men jag köpte nyss en SAL70200/2,8 (i USA) i s f att uppgradera till A700. Jag tänkte som så att objektivet kanske jag har hela livet ut medans kamerorna har blivit som datorer, man byter efter 3 år...Nästa vår/ sommar är nog A700 riktigt prisvärd och då...;-)
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Jag skulle nog också tagit objektivet, om du inte känner att du måste ha en ny kamera nu.

A700 är riktigt fin, men som sagt objektiv är viktigare :)
 

Ubbe 1

Aktiv medlem
Lätt som en plätt....OBJEKTIVET. Det objektivet är ju grymt. Dessutom sitter du ju inte direkt "i sjön" med det huset du har.
 

Lasse H

Aktiv medlem
FlyerOne skrev:
Grattis!

Vilken butik valde du? Går det verkligen att i Sverige få A700 för 9.600 kr inkl. kitobjektiv (som ju behövs för att man ska få 1.800 kronors cashbacken)?
Nej, det verkar helt omöjligt trots att pricerunner och prisjakt och allt vad dom heter påstår.
Följer man deras länkar till försäljarnas hemsidor visar det sig att priserna där är mycket högre,
Så jag betalade runt 12000 för min med kitobjektiv.
Blir ju bara 10 med cashbacken.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Det lustiga är dock att det blev billigare att köpa med kitojektiv än bara kamerahus.
dessutom får man ju som sagt cashback på det dessutom.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ja, det verkar ju konstifikt att enbart kamerahus skulle hamna på samma pris, eller t.o.m. bli något dyrare än både hus och kitobjektiv tillsammans.

Detta är dock inte på något sätt ett nytt fenomen, såg precis samma sak i min gröna ungdom för bortåt 40 år sedan. Efter en del grubbel är den enda förklaring jag kan kom på, denna: 1) Kitobjektivet (förr i tiden ett fast 50 mm med ljustyrka mellan 1,7 och 2,0) är dels det objektiv som är lättast att tillverka och görs också i störst antal, dvs blir väldigt billigt, och dels att det mest sålda paketet är ett hus + ett kitobjektiv. Då blir hantering och kostnad för att distribuera och lagerhålla ett separat kamerahus, som är en artikel som säljs i förhållandevis litet antal, såpass mycket högre att denna kostnad blir densamma eller t.o.m. något högre än tilläggskostnaden för kitobjektivet.
 
Senast ändrad:

hbengtsson

Aktiv medlem
Re: Livslängd

Wolf L skrev:
Jag tänkte som så att objektivet kanske jag har hela livet ut medans kamerorna har blivit som datorer, man byter efter 3 år...Nästa vår/ sommar är nog A700 riktigt prisvärd och då...;-)
Sant! Då lutar det åt 70-200 då. Får bara övertyga frugan först :-/
 

Bengf

Aktiv medlem
KM 5D

Verkar inte finnas så många KM5D ägare vore kul att höra vad du tycker om kameran.Har du några tips på inställningar som du provat.
 

Lasse H

Aktiv medlem
Re: KM 5D

Bengf skrev:
Verkar inte finnas så många KM5D ägare vore kul att höra vad du tycker om kameran.Har du några tips på inställningar som du provat.
Minst 43 st KM D5D-ägare på fotosidan.

Nåja, det är en bra kamera som jag tagit ca 36 000 exponeringar med.
Däremot brusar den mycket om man skruvar upp ISO en aning.

Då har man nytta av Neat Image för att ta bort brus efteråt.
Dessutom funkar autoISO inte bra i dåligt ljus utan man får skruva upp "manuellt".

Eftersom det känns som jag växt ur den kameran är det lättare för mig att peka på svagheter hos den.

Men totalt sett är det en bra och pålitlig och trevlig kamera att jobba med...:)
 

Lasse H

Aktiv medlem
Sedan rekommenderar jag absolut att du gör dig av med (s)kitobjektivet och köper t ex en Tamron 17-50mm/f2.8 så får du riktigt skarpa bilder.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
KM5D är en trevlig kamera, inte sâ gedigen som KM7D men funktionellt är det inga större brister.
Tror Lasse fick med de som man kan reta sig pâ lite.
Intressant är att ISO 200 är minst lika bra som ISO100 om inte bättre ur brussynpunkt.

Som av en händelse känner jag en som eventuellt ska sälja en KM5D till förmân för antingen en a700 eller nästa FF-modell.

Som allroundoptik är nämda 17-50 utmärkt, men jag lutar nog ât en ny standarduppsättning med 10-24, 28-70 och 70-210. de första tvâ Tamron och sâ fâr min ölburk hänga med.
Om nu bara Tamron ville släppa ut 10-24 för test och med prisuppgift.

A700 i Tyskland för 1100 Euro minus 200 Euro cash back.
http://www.fotokoch.de/fotowelt/Sony_Alpha_700_AF_3_5-5_6_18-70_schwarz_22168.shtml
 

Musselbugg

Aktiv medlem
är i stort sett helnöjd med min d5d ,enda anledningen att byta är eg ha begäret,min har presterat super nice bilder på print upp till 50x70
med mitt sigma 18-200.
finns alltid mer att önska av vad man än köper men.....
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag är mycket nöjd med min ganska nya Sony A200, med en Rokkor AF 1,7/50mm, samt den lilla kitzoomen, som är OK, men normalen är i sin egen superklass, visserligen.
Sökaren är aningen liten på A200:n, nog den enda svagheten, live-view kan jag leva utan.
Byta redan, nädå, nu får det vara nog, ett tag till, men när Sony kommer med en konsument FF, då jävlar ...!
 

Lasse H

Aktiv medlem
Egentligen byter jag kamera av den anledningen att det blivit glapp i displayen på min D5D.
Man måste trycka hårt med båda tummarna på den för att den ska fungera vilket är jobbigt.
Plus att jag tagit ca 36 000 exponeringar med den.

Är nog inte värt att laga den tror jag, lika bra att passa på att köpa nytt och bättre...
 
ANNONS