Annons

Dags att fota Mars! Fråga om teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Görant

Aktiv medlem
Kring den 25:e Augusti är vår närmsta planet Mars väldigt nära (tar 60.000 år till nästa gång) - och har stor diameter på himlen. Om man vill fota så är den ju väldigt ljusstark då, så tider kring 10-delar gäller. Står i söder 15 grader upp kring midnatt. Kan du fånga polarkalotterna eller andra strukturer?...
Nu till frågan.. kan man kombinera 2 teleconverters? Har ett gammalt 800 Nikon-tele och en 1,4 teleconverter. Går det att haka på en till converter t.ex en 2x för att få en effektiv 800x1,4x2=2240mm. Det ger då en Mars-diameter på en 35mm film om 0,6mm vilket är tillräckligt för att se en hel del efter scanning... För focusering får jag använda mattskiva eller knife edge focussing..

Tacksam för svar om någon vet om man kon kombinera två telecoverters!
Göran

visst kan man kombinera 2 konvertrar, ett riktigt stadigt stativ är nog bra att ha då oxå ;-)

Javisst. Det fungerar, beroende på konstruktionen. Canons nya (ver. II) funkar utan mellanringar. Jag har för mig att Nikons fungerar att stacka på varandra oxå.

Det kan se ut såhär:

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=100336

Visserligen bara ett 300mm som utgångsobjektiv men med min 10D blir den effektiva brännvidden, tillsammans med 2 st konvertrar 1344mm (motsv. 35mm)

Jag får väl trycka på min 3x konverter oxå om man ska nå till mars ;)

Fungerar olika bra med olika kombinationer, men prova innan! Mitt Nikon 400/3,5 funkar utmärkt med två konverters, TC-14B och TC-300. Jag har lagt upp en ekorre som är tagen med stackade konverters. Nikons gamla 800 ska väl vara ganska bra. Vilka konverters tänkte du använda? TC-300 på objektivet och en TC-200/201 efter borde gå bra. Har för mig att TC-301 och TC-200/201 inte fungerar rent mekaniskt. Trådutlösare och spegeluppfällning är ett måste! Så stabilt stativ som möjligt, benen korta, tung väska hängd under och sandsäck ovanpå om det går. Lycka till!

/Pontus

PS. Vill du sälja 800-telet så hör av dig! DS

Är det ingen här som sysslar med fotografering via teleskop, vet att det börjat bli på g nu igen tack vare en del digitalkameror.

Görant skrev:
Använder denna montering:

http://www.losmandy.com/g-11b.html

Egentligen inte nödvändigt denna gång eftersom exponeringstiderna blir rätt korta, men den gör att kameran följer planten på ett bekvämt sätt..

Göran

Om du har en G11 har du väl rimligen en tub på den också? Du lär nog få bättre resultat om du sätter kameran på den, väl kollimerad och ev förlängd med telekonverter eller barlow. Enda fördelen fotolinser har gentemot teleskop är bättre korrigerad kantskärpa vilket du inte behöver när du fotar planeter. Teleskopets överlägsna centrumskärpa är det som räknas i det här fallet.

/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto