Annons

Dags igen för framkall...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollifaxen

Avslutat medlemskap
sist gickd et ju bra med framkallningen...är på g att framkalla nästa rulle...

I fotorullskartongen står det;
In all available negative developers, negative contrast:_ y=0,65, development times (in minutes at 20c) Push development for apx 400, ste exposure meter to iso 1600/33, development time in Refinal /20c) 9 minutes.

Jag uppfattar detta som att oberoende vilken negativframkallare du använder så gäller framkallningstiden 9 för outspädd framkallare. Även om man pressar filmen, nu har jag ju inte pressat den men borde inte tiden för pressad film vara längre??

Okej...om jag nu tittar längre ner hittar jag en tabell med siffror för olika iso tal.

Orden som används är:
Rodinal 1+5 (daylight tank dose)
Rodinal Special (daylight tank dose)
Studional liquid 1+5 (daylight or small tank dose)
Refinal (tank)
Atomal FF (tank)

Nyfiken som jag är måste jagbara få reda på vad det betyder, även om jag redan fått reda på att detn är 9 min framkallning som gäller, så om ngn översätta denna grekiska som inte finns i vanlig ordbok blir jag tacksam!

Det låter definitivt som grekiska, alternativt att du har sumpat halva filmkartongen ;-)

Är det APX 400? Här är tiderna från databladet:

Bilagor

• apx400.gif
    apx400.gif
    10.2 KB · Visningar: 279
Ha ha...nä, kartongen var hel...:)

Så alltså, det enda jag behöver bry mig om är

framkallning i "tank" (framkallningsdosa alt. stridsvagn), antar att jag framkallar i 8:a eller 7 minuter då...men vilken?

Atomal FF - vad 17 betyder det???
Refinal - kan det betyda ngt i stil m förfinad? (fr refine?)

ha ha....grekiska som sagt....det absolut svåraste med framkallning är att förstå instruktionerna!! *skrattar*

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto