Annons

Framkallningstid olika på filmkartong resp datablad

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusgranbom

Aktiv medlem
Vid samma temperatur (20 gr) skiljer sig framkallningstiderna mellan filmförpackningen resp. databladet på nätet.
Det gäller Ilford HP4 som jag tänkte framkalla i outspädd D-76 pressad ett steg för 200ASA.
Filmförpackningen säger (och förövrigt ingenting om vilken "framkallningsmetod" den gäller för) 7 minuter medan databladet (som säger spiral tanks etc, vilket väl gäller små spiraldosor eller?) säger 9 minuter.
Alltså klar skillnad.

Hopps någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen, men misstänker jag ska gå efter databladet eftersom det antyder "spiral tanks".

Tack på förhand.
Mackan
 
Jag antar att du menar FP4 Plus. I Technical Information för denna film anges 7 min vid EI 200 (20°C, "spiral tank"). D-76 är för övrigt inte något bra pressningsframkallare, men här rör det sig bara om 2/3 steg (ljuskänsligheten är ISO 125, inte 100).
 
Marcus,

Jag har ett tryckt datablad (Ilford har slutat trycka dem på papper). Där anger de 7 min.

Ilford ID-11 och Kodak D-76 är i praktiken samma recept. Kodak T-Max-framkallare lämpar sig mycket bättre för pressning. Här anger Ilford 6 min vid spädning 1+4 (20°C).

Själv har jag använt Kodak XTOL i flera år, men jag pressar sällan, tvärtom, jag kör FP4+ efter EI 100 och T-Max 100 efter EI 80 (med förkortad framkallningstid).

Skillnaden i resultat mellan D-76 och XTOL är minimal, men XTOL behöver inte värmas.
 
ANNONS