Annons

Damm i och på Eos 350, D 20?

Produkter
(logga in för att koppla)

agnetag

Aktiv medlem
Jag hade tänkt köpa en Canon EOS 350 alternativt 20 D, men har blivit avskräckt av alla som påtalat stora besvär med damm.

Hur stort är bekymret?

inga problem alls

Det blir små dammkorn på sensorn efter ett tag beroende hur du gör då du byter objketiv
iktar du kameran nedåt o blåser av objektivet före du byter så e det inga problem

har rengjort min kamera ca 3 ggr / år, man köper en specialtopspå tex www.zebramedia.com

Roine

Har en 350D sen snart ett år och har inte haft några som helst problem med damm. Är nog inte mer problem med damm för dessa modeller än det är för nån annan digital systemkamera.

Gå inte på skrämselpropagandan som florerar här på forumet, damm kommer du få på sensorn men det är inga problem alls att göra ren den själv med rätt verktyg.

Jag använder till stor del en EOS 1D och den CCD,sensorn skall (enligt vad jag läst,,) vara utsatt för speciellt stora problem med damm.

Jag har inte ens funderat på att rengöra den på över ett halvt år. Jag tror inte att jag kommer att behöva det inom översiktlig framtid heller.

MVH Niclas,

EDIT:
Jo,, jag byter ofta objektiv..

Jag har använt Canon 10D i över 2,5 år utan att ha rengjort sensorn alls på den tiden.

Har bara märkt dammprickar vid några bilder hitentills men då var det nog mer problem med motljusflare är med dammprickar.

Så länge som jag inte ser problemet så kommer jag inte att rengöra sensorn heller... :)
Jag använder mestadels bländare 2.0 till 5.6 men även en hel del 8 till 16.

Det finns många som LETAR efter dammet. Man tar en bil mot en ljus enfärgad yta på mista tänkbara bländare och sedan kör man autolevels på bilden i photoshop. Då kommer man att se en massa damm som aldrig syns i normala bilder.
Jag har tagit lite bilder med nålhål på min D70, vilket blir f/170 nånting och även då ser jag bara ett fåtal små prickar i "normala" bilder.
Det är ett klart överdrivet problem.
Vid normala bilder som innehåller detaljer och vid mer normala bländare (större än f/16) så ska det mycket till innan man ser något damm.

Har man nu lite damm så räcker det oftast med att blåsa med en blåsboll för att få bort det mesta/värsta.
I en del fall kan man behöva ta till argare metoder (jag har inte behövt göra det hittils på min D70, som jag haft i 1.5 år). Det finns ett antal olika varianter som finns beskrivna här på forumet sedan tidigare.

Jag instämmer i att problemet är överdrivet. När jag skaffade min 20D för snart ett år sedan var jag också oroad och tänkte att nu sätter jag på en bra zoom, så behöver jag inte byta objektiv speciellt ofta sedan. Så blev det förstås inte. Jag är faktsikt inte ens speciellt försiktig när jag byter, ofta är det bråttom.

På spegeln har jag fått en några dammkorn (precis som jag hade på den analoga) men jag har ännu inte sätt damm på någon bild. Skulle jag fälla upp spegeln och titta på sensorn är det mycket möjligt att där ligger nåt dammkonr, men eftersom det ine syns i mina fotografier gör jag inte det. Det mest kritiska (ur dammsynpunkt) jag plåtar är landskap/himmel med bländare mellan 8 och 16. Annars är det oftare större bländaröppningar och detaljrikare bilder.

Damm på dia/neg på den tidan jag skannade (eller lämnade in direkt till labb) var ett betydligt större problem.

Det är nog helt säkert så att de som aldrig scannat ett dia faktiskt också är de som klagar mest på sensordamm..

ANNONS