Annons

Damm! I prisman ? (Yet another ... )

Produkter
(logga in för att koppla)

Damme

Aktiv medlem
Ja här kommer dom eviga dammfrågorna :)

Jag undrar vart dammet kan tänkas sitta Jag nogrant rengjort följande;

Spegel, Focusskiva (Båda sidor) Och blåst med gummiblåsa på prisman. Jag har såklart tvättat linsen närmast ögonmusslan, men det syns endå damm! Bara en kosmetisk sak men jag undrar om det är så illa att dammet sitter mellan linsen vid musslan och prisman?

Det är inte mycket det är endå störande.. Alltid gjort all tvätt själv på andra kameror utan nåt damm kvar..

Gäller en canon 350D.. Kanske dåligt tätad? (Dom övriga är 20d och 30d)

Några tips?

Du har antagligen fått in skit inuti in-emellan !
Åk till Canon i mölndal (gjorde jag) säg "utförligt" att det sitter in-emellan annars fattar dom inte , be att få tala med teknikern så att det går fram vad du vill rengöra .
Annars slutar det med att du får åka tillbaks med kameran .
Lycka till !

Tackar!
Får göra detta när det börjar bli lite mer.. :)

Vet du möjligen vad det kan tänkas kosta?

Jag har en 20D med snuskigt mycket damm i sökaren. Har topsat där jag kommer åt, men det blir inte mycket bättre. Syns dock inte på bilderna så jag kan leva med det.
Men det är lätt att reta upp sig på en sak och sedan inte kunna ge sig förrän det är kliniskt rent..

Lär dig leva med det, du kommer att få nya prickar ganska omgående, jag retade upp mig på det tidigare också, försökte med allt för att förhindra att skiten kom in i kameran, men jag blev tvungen att kapitulera, det är ett krig du aldrig kommer att vinna :)

När jag väl kapitulerat så bryr jag mig inte längre, ganska skönt att byta objektiv utan att bry sig om damm numera, det gäller även sensorn, men det kriget är enklare att vinna :)

Rolle

Damme skrev:
Tackar!
Får göra detta när det börjar bli lite mer.. :)

Vet du möjligen vad det kan tänkas kosta?

Jag berättade för dom där på canon att jag hade skit där inuti på min kamera .
Men dom gjorde först bara rent spegeln och mattskivan ...
Så för det betalade jag ca : 400 kr.
Men sen fick jag åka tillbaka och säga till igen att det var in-emellan skiten satt så dom gjorde det liksom på köpet ...
Men dom hade haft isär hela kameran sa dom så det är nog lite dyrare kan jag tänka ...!

(Hela berättelsen i tråden "dammpartiklar innanför sökarglaset")

ANNONS
Götaplatsens Foto