Annons

Damm på sensorn är inte världens undergång.

Produkter
(logga in för att koppla)

xMGWx

Avslutat medlemskap
Så då kom dagen man som nybörjare fruktat.
Köpte för en månad sen en A6000 med ett 16-50mm / 55-210 /sigma 30mm objektiv och har bytt mellan dessa som tillfället har krävt det.

I alla fall så upptäckte jag när i live view skulle komponera en bild i F11 2 stycken (var några flera när man blåste upp bilden) ganska så tydliga prickar, dessa syntes vagt ända ner till f8 innan det smälte in i bilden.

Jaha bara att bita i det sura äpplet och fixa. Ser framför mig hur det bara blir värre och värre efter att innan man skaffat kameran läst på nätet om denna skräck.

Körde klassikern som man har läst på nätet om och ta en bild på en vit yta (byrålådan :) ) i F16 och upptäcket där några extra prickar i lightroom (särskilt med damm funktionen).
Fram med giotton och av med objektivet, några snabba tryck med blåsen plus några snabba blås på baksidan av objektivet gick av bara farten.
På med objektivet och ny bild.
Dammfritt...
Damfritt? Redan?
Men alla skräckhistorier jag har läst om det hemska dammet osv osv...
Visst en liten fläck längst ner i högra hörnet finnes kvar om man synar bilden med "dammfunktionen" i lighroom men inget som kommer att synas vid normalt användande.
Att jag tog f16 istället för F22 är för att jag aldrig har fotat över f16 och det dammet som synes över f16 kommer därför inte att besvära mig, if i aint broken don fix it.

Som man har läst så är väll det mesta av dammet "torr damm" och fäster inte vid sensorn lika hårt som när det kommer in lite fukt i bilden och det fäster hårdare. När detta väl händer så får man väll ta tag i det då :)

Så till alla nybörjare som mig, var inte rädda för lite damm på sensorn som alltid kommer att hända. En giotto eller motsvarande löser det mesta och det som inte gör det kan man klona bort till det blir för mycket.
Många foruminlägg och hemsidor målar upp detta som det värsta som kan hända medans ett fåtal mer erfarena försöker att lugna ner. Dessa blir snabbt överkörda av skräckhistorier av människor med OCD symptom som gråter floder för ett litet dammkorn som man inte skulle se i vanligt användning och istället frenetiskt försöker att fixa och förvärra problemet.

Hoppas att detta lugna någon/några nybörjare som mig att damm på sensorn inte är världens undergång och går oftast att fixa själv med enkla medel.

Denna sidan är nog den bästa jag läst ang ämnet sensor rengöring då det manar till försiktighet utan att blåsa det ur proportioner.
http://www.howtogeek.com/162413/how-to-cheaply-and-safely-clean-your-cameras-dslr-sensor/

Bilder på min sensor innan rengöring:
https://www.dropbox.com/s/jrmvaz9fdb7gpx3/DSC00062.JPG?dl=0

Och efter rengöring:
https://www.dropbox.com/s/f2cr9aidbbw0abz/DSC00068.JPG?dl=0

God jul / Martin

Håller helt med! Damm på sensorn är ingen katastrof.
Så länge det inte är så mycket som syns är det ju bara att klona bort det.
Dessutom kan man ju faktiskt rengöra sensorn :)

Jag får mycket damm på min sensor då jag ofta byter objektiv i miljöer som rockklubbar och festivaler där det knappast går att undvika att det smiter in lite skit i kameran.

Ett par gånger om året lämnar jag in kameran till kameraservice i Malmö för rengöring, kostar ca 300 och tar en timme. Ett tio gånger bättre alternativ än att försöka sig på att rengöra själv.

God Jul!

Har man möjlighet för en billig peng att lämna in och inte känner sig manad att själv göra det så är det ju ett jättebra altenativ.
Det mesta av dammet man får in i kameran är ju dock torrt damm som inte fäster så bra och är därmed lätt att få bort med en rocket blower.
Skulle man lämna in kamera så fort man ser damm på sensorn utan att först prova att blåsa bort det så kan man ju ruinera sig själv på rengöringar.
Värsta är ju att man kan tillföra mer damm om man har otur, dålig blower, dammig miljö eller om man är rejält oförsiktig/klantig klippa till sensor med toppen av luftblåsaren.
Men om pollen eller annan "sticky dust" fått fäste är det ju viktigt att man antingen har rätt verktyg för jobbet eller lämna in den och låta någon annan göra det.

/Martin

Har man möjlighet för en billig peng att lämna in och inte känner sig manad att själv göra det så är det ju ett jättebra altenativ.
Det mesta av dammet man får in i kameran är ju dock torrt damm som inte fäster så bra och är därmed lätt att få bort med en rocket blower.
Skulle man lämna in kamera så fort man ser damm på sensorn utan att först prova att blåsa bort det så kan man ju ruinera sig själv på rengöringar.
Värsta är ju att man kan tillföra mer damm om man har otur, dålig blower, dammig miljö eller om man är rejält oförsiktig/klantig klippa till sensor med toppen av luftblåsaren.
Men om pollen eller annan "sticky dust" fått fäste är det ju viktigt att man antingen har rätt verktyg för jobbet eller lämna in den och låta någon annan göra det.

/Martin

Klart man blåser rent då och då. Men för min del behövs rengöring ca 2 ggr per år. Men jag byter objektiv ofta och tar väldigt många bilder på ett år. Har man alltid samma objektiv på och tar ett par tusen bilder på ett år lär man knappast behöva rengöra så ofta.

Jag har inte lämnat in kameran för rengöring under de 4,5 år och c:a 70k bilder inklusive åtskilliga objektivbyten den varit med om hittills. Synliga damm blåses lätt bort. Det andra märks ju inte om man inte fotar himlar med bländare 11+. Lite försiktighet måste iakttas när man byter objektiv förstås.

ANNONS
Götaplatsens Foto