Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

meLf

Aktiv medlem
Hade lös mattskivan på min D50 då jag bytte till splitprisma. Hade en del skit mellan den och prismat.

Märkte i samband med det att det blev ett ganska kraftigt luftdrag vid ögat då jag testade nikons 18-135 på D50.
Kändes inte helt betryggande.
En hel del dam kan nog dras runt inne i systemet..
 

RG

Avslutat medlemskap
Flash Gordon skrev:
Ha ingen Eclipse på mattskivan för guds skull.
Gummiblås eller en anpassad pensel gäller om du inte kan ta loss mattskivan och rengöra. Det går på de kameror där man kan byta mattskiva.
Pajar man mattskivan med eclipse?
 

Joachim

Aktiv medlem
Har själv en 30D som aldrig rengjorts (på förmodligen alltför lång tid) och nu störs jag av dammprickarna. Så jag kontaktade RCC i Mölndal, men nu har jag fått lite mod och kommer nog köpa ett eget rengöringskit och mickla på bäst jag kan.
Det lär ju ändå behövas fler gånger!
 

cakon

Aktiv medlem
Någon som vet var man köper Eclipse E2 i Sverige? Usa vågar ju inte skeppa vätskan med flyg och från England får man pröjsa 400 spänn i frakt. Någon norsk butik hade den för 200 kr men det tycker jag är dyrt. Särskilt då USA endast tar 8,50 dollar vilket motsvarar ca 50 kr plus moms och ev tull.
 

Engelen

Aktiv medlem
Hur får man lös mattskivan på en D50?
Skulle behöva rengöra min en del misstänker jag..

Samt om nån har nå tips på hur man enkelt rengör tittögat effektivt..
Min e så jävla ingrodd i smuts...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
cakon skrev:
Någon som vet var man köper Eclipse E2 i Sverige? Usa vågar ju inte skeppa vätskan med flyg och från England får man pröjsa 400 spänn i frakt. Någon norsk butik hade den för 200 kr men det tycker jag är dyrt. Särskilt då USA endast tar 8,50 dollar vilket motsvarar ca 50 kr plus moms och ev tull.
Köpt Eclipse E2 hos Yfo i Göteborg men det är nog över ett år sedan. Det är få kameror som behöver E2.
Eclipse påstod ett tag att Canon 5D hörde dit men det var falskt alarm och de dementerade senare.
Det är bara kameror med tennoxidskikt på utsidan av aa-filtret som berörs.
 

afe

Aktiv medlem
Oavsett vilken vätska som behövs för rengöring, kan det vara värt att fundera på om man verkligen vill rengöra själv. Med en billig kamera - visst, men med t.ex. en D3 kan det kosta tusentals kronor när man misslyckas med rengöringen (och Nikon rengör dem än så länge nästan gratis om man lämnar in dem).

Jag använder blåstuta, och inte i närheten av slutare och sensor - allt annat får antingen Nikon tvätta, eller jag ta bort i efterbehandlingen ...
 

knibbe

Medlem
sensor rengöring , (spegeln)

hjälp mig!

har köpt Delkin Sensorscope sensorrengöringskit Vald till bästa digitala tillbehöret enligt TIPA 2007 på cyberphoto och nu till frågan.

har precis rengjort sensorn så den blev ren och fin, nu till den skitiga spegeln, hur kommer man åt den ? jag fick inte med någon användarbok till min kamera då jag köpte den så jag vet inte hur jag ska göra, meningen är att man ska använda våt padsen som följer med kitet men man kommer som inte åt spegeln utan att hålla emot med tummen, men ändå svårt.

går spegeln att ställa i "neutralt" läge via kamerans inställningar ??
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har jag förstått det hela rätt är våtsvabbning mer skonsam än en pensling? För övrigt, håller Zebramedia på att stänga ned? Sidan verkar inte ha någonting alls.
 

Fredrik_Samuelsson

Aktiv medlem
Inte testat att göra rent min sensor själv ännu, men ramlade över denna tråd och får nog gå hem och ta lite "himmelbilder" för att se ifall det behövs.

Nu har jag inte läst hela tråden (slutade efter 12:e sidan), men det verkar som att många försöker hitta billigare alternativ till de dyra swabbarna och borstarna som går på flera hundra. Det viktiga verkar vara att de är syntetiska och helt fria från någon form av behandling.

Tanken som slog mig var huruvida en kosmetisk pensel skulle fungera. Har svårt att tänka mig att de skulle vara behandlade med fett eller liknande för att hålla ihop stråna. Någon som testat detta eller kanske kommit på samma idé?

Bara en tanke från min sida, vore bra med en tjej eller kille som kan bekräfta eller dementera ovanstående.

Tillägg: Med kosmetisk pensel menar jag en sådan som används för att lägga på smink. Och då syftar jag inte på den stora runda grejen med använder på kinderna... :)
 

-CL-

Avslutat medlemskap
Är det damm av textilier mm, kan man väl känna sig ganska lugn att dra en svabb fram och tillbaka.
Men har man dammat ner sensorn runt en motocrossbana , ett grustag eller kanske en gruva är det inte lika roligt att dra stenparticklarna över hela sensorn.

Nä... Använda luft så långt som är möjligt, och inte rengöra 1ggr i veckan som killen i videon påstod sig göra. Om man nu inte måste förståss.

Men visst är det en lek att rengöra en nästan "ren" sensor.

Menar inte att det är raketforskning, men att det inte skadar att vara lite försiktig och använda luft så långt som möjligt. Och inte tryckluft på burk, som kan spotta ur sig vätska.
 

Anders Östberg

Guest
Rengör när det behövs, inte av någon sorts renlighetsmani. OK, för dom som fotar macro eller landskap med små bländare kan det behövas, men om man fotar med större bländare så syns dammet inte så mycket och man kan enkelt klona ut dom mer synliga prickar i bilden. Jag rengör när Photoshopjobbet börjar bli störande; det är väldigt långt mellan omgångarna och då fotar jag ändå på extremt dammiga ställen. För dom mer petiga här skulle det nog innebära en hjärtattack om dom såg mitt sensordamm. :)
 

Hyperactive

Aktiv medlem
Upptäckte 2 stycken fläckar igår i en blå himmel.
Har aldrig gjort rent en sensor på något vis förut. Tog en test bild mot ett vitt pappersark och hittade lite fläckar här och där. Så jag läste hur man fällde upp spegeln och blåste lite med en hama blåsbälg.
Trodde att det skulle lösa problemet, tog en ny test bild och nu var det mer fläckar än innan.
Gjorde om hela proceduren en gång till och satt kameran på ett stativ med öppningen neråt och blåste på ganska rejält. Tyvärr så såg nästa testbild ännu värre ut, med mycket tydligare fläckar. Alla verkar kunna få bort sina fläckar genom att bara blåsa men jag får bara fler.
Vad kan jag göra för fel?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Hyperactive skrev:
Upptäckte 2 stycken fläckar igår i en blå himmel.
Har aldrig gjort rent en sensor på något vis förut. Tog en test bild mot ett vitt pappersark och hittade lite fläckar här och där. Så jag läste hur man fällde upp spegeln och blåste lite med en hama blåsbälg.
Trodde att det skulle lösa problemet, tog en ny test bild och nu var det mer fläckar än innan.
Gjorde om hela proceduren en gång till och satt kameran på ett stativ med öppningen neråt och blåste på ganska rejält. Tyvärr så såg nästa testbild ännu värre ut, med mycket tydligare fläckar. Alla verkar kunna få bort sina fläckar genom att bara blåsa men jag får bara fler.
Vad kan jag göra för fel?
Hur använder du blåsan ?
Du skall trycka "En" gång och ta ur blåsan ur kameran innan du låter den fyllas med ren luft, annars är det risk att blåsan suger upp skiten du blåser bort, för att sedan hamna på sensorn nästa gång du blåser..etc.etc..

/kent
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ah, fick hem Visible Dust Arctic Butterfly-724 nyss. Har aldrig haft en så skitig sensor som efter att jag använde den. Till råga på allt hamnar penseln utanför och fettar ned precis allt på sensor.
Nu ligger en våtsvabb på beställning. Hoppas den kan lösa upp oljehinnan. Annars blir det inlämning av kamera. Suck. Nu tröstäter jag snickersen från Cyberphoto.
Tillbaks till min 400D...
 
Senast ändrad:
ANNONS