Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Darrfri pensel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Hej

Det jag efterlyser är ett sätt som gör att jag inte råkar slinta av t.ex. darrhänthet eller annat när jag ska använda speciella mönstrade penslar. Låt säga att jag har en pensel i form av en fågelfjäder, och jag vill klicka ut den fjädern på en specifik position. Om jag gör det på vanligt sätt så är det lätt hänt att jag råkar röra musen/pennan samtidigt, och då smetas fjädern ut. Jag vill att fjädern hamnar exakt där jag klickar. Om jag sen råkar röra musen/pennan så ska PS ignorera den rörelsen.

Finns det något bra knep?

Hej

Det jag efterlyser är ett sätt som gör att jag inte råkar slinta av t.ex. darrhänthet eller annat när jag ska använda speciella mönstrade penslar. Låt säga att jag har en pensel i form av en fågelfjäder, och jag vill klicka ut den fjädern på en specifik position. Om jag gör det på vanligt sätt så är det lätt hänt att jag råkar röra musen/pennan samtidigt, och då smetas fjädern ut. Jag vill att fjädern hamnar exakt där jag klickar. Om jag sen råkar röra musen/pennan så ska PS ignorera den rörelsen.

Finns det något bra knep?

Komplettera med en touchpad eller trackball? T.ex. < http://www.dustinhome.se/pd_5010088053.aspx > eller < http://www.dustinhome.se/pd_5010055769.aspx >. Då kan du klicka med knappen utan att flytta pekaren. USB-varianterna går att ha inkopplade samtidigt som din nuvarande mus eller penna. Nackdelen är förstås att de tar plats och att du måste flytta handen så det kanske finns bättre lösningar.

Hmm, det ligger nåt i vad du rekommenderar. Jag använder oftast penna när jag jobbar med PS, och då är det betydligt svårare att vara still med handen. Men med musen går det ju faktiskt bättre, speciellt om man zoomar in kraftigt.

Jag hade dock hoppats på någon tangent eller annat i PS som fixade problemet

Nu vet jag inte om jag missförstått frågan men om du skapar ett nytt lager som du lägger fjäderpenseln på så kan du ju sedan med exakt precision flytta den till rätt position med pilarna.

Är jag ute & cyklar helt med mitt svar så ber jag om ursäkt! :eek:

Redigerad 10:54: Ser av ditt svar att jag nog missförstått lite. Men med ett klick på musen är det ju betydligt enklare att få en enda ren stämpling med penseln än med pennan. Min uppfatting i allla fall...

Nu gissar jag här utan tillgång till PS, men testa kanske att öka spacing på penseln. Det borde minska känsligheten eftersom nästa avtryck inte ska göras förän man har flyttat pennan/musen en lite längre strecka.

Nu gissar jag här utan tillgång till PS, men testa kanske att öka spacing på penseln. Det borde minska känsligheten eftersom nästa avtryck inte ska göras förän man har flyttat pennan/musen en lite längre strecka.
Ah, det funkar ju faktiskt! De avancerade detaljpenslarna kanske rent av har den inställningen utan att jag har tänkt på det :)

ANNONS
Götaplatsens Foto