Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Datatips/hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Behöver ersätta mina 2 stationära datorer med en bärbar (stationär).
Har idag en dator i Gbg och en i min sommarstuga och en flyttbar kasetthårddisk. Det fungerar bra.
Men i samband att PS CS3 kommer så måste jag byta operativ från 2000 till XP.
Nu uppstår problem. Det blir mer och mer kompliserat att få lägga sammma program på flera datorer, XP och PS t ex.
Vill därför köpa en stationär dator som är bärbar.
Det enda som tilltalar mig är HP:s s7621 slimline Direktlänk: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099633
Den har för mig helt RÄTT och TILLTALANDE storlek och utrustning.
Men den kallas hos Dustin för en underhållningsdator.
Jag skall använda den för i första hand Internet och PS, men det gör ingenting om den kan användas för mer.
Nu till mina frågor: Hur kraftfull är processorn?
Datorn går inte att bygga ut (internt) med mer än minnet. Kommer det att vara begränsande i framtiden?
Dom flesta tillbehör ansluts ju med USB.
Tacksam för vettiga synpunkter i övrigt.

Processorn är knappast den viktigaste komponenten i en bildbehandlingsdator men den i datorn du länkar till är knappast kraftfull, men inte heller direkt gammal.

Om du vill ha en stationär dator som är lätt att ta med varför inte en iMac , annars har Dell en ultraportabel lösning som de dock tar hutlöst betalt för XPS2010 . Om datorn har sina diskar invändigt eller om det är externa diskar med USB-anslutning spelar inte så stor roll men de interna är något snabbare, och så blir det så klart mindre kablar att hålla reda på när datorn ska flyttas. Tråkigt om en kabel blir kvar och disken är oanvändbar bara för det.

Att den kallas "underhållningsdator" är för att det är XP Media Center instalelrat på den. Jag vet inte om det begränsar möjligheten att installera olika program

Processorn är helt OK. Det är en dubbelkärneprocessor, så det går inte att jämföra klockhastigheter (GHz) rätt av med andra typer. Det finns såklart snabbare, men då kostar det mer.

Den har 1 GB minne, vill du ha mer senare måste du plocka bort en av minneskretsarna och stoppa i en ny, det finns bara 2 platser och bägge är upptagna (2z512 MB). Eventuellt måste du ha samma minnestyp i båda platserna, då får du byta bägge om du vill ha mer.

Grafikkortet vet jag inget om, men det är ju mest aktuellt för 3D-applikationer/spel.

Jag tror inte bristen på utbyggnadsmöjligheter är så illa. Som du säger kan du ju ansluta det mesta med USB. Den har ju även en FireWireanslutning.

Det här var kanske inte så mycket svar, utan mer saker som du bör kolla upp nogrannare. I övrigt ser jag inga problem med den.

Tack för svaren.
Jag har mer eller mindre bestämt mig för den.
Kommer nog att behöva öka minnet senare och det kräver helt nya minneskapslar (2 x 1g).
Men jag älskar storleken. Den kan även förvaras liggande och kan då passa bra under bildskärmen (på någon hylla).

oskard skrev:
Att den kallas "underhållningsdator" är för att det är XP Media Center instalelrat på den. Jag vet inte om det begränsar möjligheten att installera olika program

Det vet väl egentligen inte jag heller trots att jag har en burk med det operativet (fick det automatiskt då El-giganten valde att ge mig en ny burk efter att ha misslyckats med att reparera min gamla). Jag har dock inte lagt märke till några begränsande möjligheter med Media Center Edition, sedan är det en annan femma att jag är totalt ointresserad av de utökade mediamöjligheter som den har utöver det "ordinära" XP:t. Det är trots allt lätt att bortse från dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto