Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator från siba

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt ovan så är det inte så tacksamt att uppgradera ett barebone system. Fördelarna är formatet. Nackdelarna är vid uppgraderingar, ja egentligen varje gång du måste under "huven", och är den inte tyst från början är det inte så mycket du kan göra eftersom de flesta silence tillbehör tar plats...

/Oskar, som har en barebone och trots allt är ganska nöjd...

Om datorn ska användas till bildbehandling och förvaring av bilderna rekomenderar jag.

Microsoft XP Pro som operativsystem
Rejält med RAM, gärna 1 Gbyte eller mer. Hellre mer minne än kraftigare processor.

Hårddisken är den svagaste och mest värdefulla delen i datorn. Frågan är inte om den går sönder utan när. Det är den som ska lagra data och är jobbigast att rekonstruera vid haveri. Den bör därför vara dubblerad.

En grej jag har i min dator som jag gillar starkt är RAID-1, vilket i mitt fall innebär att jag på moderkortet har möjlighet att låta två hårddiskar av samma storlek bilda ett par som innehåller samma information, vilket kallas för spegling. Detta innebär att när en disk går sönder så kommer den andra disken sannolikt vara hel och därmed har datat klarat sig. En hårdisk på 250 Gbyte kostar ca 1200:-. Jag räknar kallt med att inte behöva ta backupper på annat media.

Hårddiskarna blir snabbt fyllda och det finns möjlighet att köpa till RAID-5 styrkort till datorn, som kan hantera 1-4 och 1-8 SATA-diskar. Med fyra hårddiskar om 250 Gbyte i ett RAID-5 system kan 750 Gbyte data lgras och systemet klarar havaeri på en av diskarna utan att data förloras. Med åtta diskar kan 1750 Gbyte lagras. Detta kan kräva en särskild låda att och kraftaggregat att montera delarna i om de inte får plats i datorlådan.

Hej Bengt!
tack för senast på Landsort! tyvärr blev det inga bra bilder därifrån....

Jag kan utanvidare rekommendera Komplett.se.. har nu köpt 3 burkar därifrån och de har samtliga fungerat överförväntan. Man kan säkert hitta billigare men bättre är väl mer tveksamt. De har ju upprepade gånger blivit kritikerrosade för väl sammansatta paket.

Jag själv köpte som egen maskin deras
http://komplett.se/k/ci.asp?sku=10054

och kompletterade med bättre högtalare... hade jag gjort om min beställning hade jag handlat en större skärm 19" men är helt nöjd med 17" som följde med.

Tyvärr så fungerade inte Linux Xandros på denna BIOS vilket var en liten besvikelse så än så länge får jag dras med XP Pro som förvisso fungerar riktigt bra med SP2 paketet pålagt.

Är man riktigt petig så låter den en del vilket vissa kan vara känsliga för.

Med vänlig hälsning
Johan

PS: det är lätt att förlora sig i spel på mitt val av burk då den utanvidare leverar bländare grafik i de tyngsta av spel... tur man inte är särskilt intresserad av spel på pc...

ANNONS