Annons

Dator kraschar

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Hej!

Har sedan knappt en vecka tillbaka haft otroligt störande problem med min dator. Titt som tätt får jag en så kallad blue screen of death (alltså att datorn kraschar) och kan inte komma på vad det beror på. Det som är förbryllande är att det kan komma lite som det vill, det händer alltså inte bara när datorn är använd till max, utan även när den knappt används.

Det är en stationär dator, av märket FujitsuSiemens. Körde från början Windows XP Media Center edition men har formaterat om till Windows 7 Ultimate 32-bitars. Snart 5 år gammal...

Det jag har gjort för att försöka få reda på vad det beror på är:
  • Öppnat chassit och blåst ur damm
  • Rensat skräpfiler med Ccleaner
  • Sökt igenom datorn med Spybot S&D, och Malwarebytes i felsäkert läge efter virus (endast en spywareträff som inte löste problemet)
  • Kopplat ur onödiga USB-komponenter
  • Avinstallerat gammal programvara
  • Använt Windows egna RAM-minnesdiagnosverktyg (inga fel)
  • Återställt BIOS till default
  • Läst av dumpfilerna som skapas vid bluescreen med WhoCrashed, och fått dessa 2 träffar:
    On Mon 21-11-2011 15:43:09 GMT your computer crashed
    crash dump file: C:\Windows\Minidump\112111-22359-01.dmp
    This was probably caused by the following module: ntkrnlpa.exe (nt+0x3E583)
    Bugcheck code: 0x1 (0xFFFFFFFF82E6774D, 0x0, 0xFFFF, 0x0)
    Error: APC_INDEX_MISMATCH
    file path: C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe
    product: Microsoft® Windows® Operating System
    company: Microsoft Corporation
    description: NT Kernel & System
    Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.
    The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.


    On Mon 21-11-2011 15:43:09 GMT your computer crashed
    crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
    This was probably caused by the following module: ntkrpamp.exe (nt!ZwYieldExecution+0xEEF)
    Bugcheck code: 0x1 (0xFFFFFFFF82E6774D, 0x0, 0xFFFF, 0x0)
    Error: APC_INDEX_MISMATCH
    Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.
    A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: ntkrpamp.exe .
    Google query: ntkrpamp.exe APC_INDEX_MISMATCH

Så jag vänder mig till er. Vad är nästa steg? Formatera om datorn? Hade hoppats på att slippa detta... Om det är ett hårdvaruproblem vet jag inte om jag är så sugen på att byta ut den trasiga komponenten, utan funderar snarare på att byta till Laptop.

Tack på förhand!
 
Du har tagit bort all relevant info från dumpen, så det går inte att spekulera.

Det enda "vanliga" scenariot för A_I_M jag känner till är USB-relaterat, och addresseras i KB2203330

Det som talar emot detta är att det är exakt samma vektor (samt att den ligger i den allra översta delen av det addresserbara minnesutrymmet) som fallerar båda gångerna, vilket _skulle_ kunna indikera ett problem med videominne eller BIOS / IO / annat minne.

Men, utan tillgång till resten av debug-infon så är det i princip omöjligt att diagnosisera detta.
 
Du har tagit bort all relevant info från dumpen, så det går inte att spekulera.

Det enda "vanliga" scenariot för A_I_M jag känner till är USB-relaterat, och addresseras i KB2203330

Det som talar emot detta är att det är exakt samma vektor (samt att den ligger i den allra översta delen av det addresserbara minnesutrymmet) som fallerar båda gångerna, vilket _skulle_ kunna indikera ett problem med videominne eller BIOS / IO / annat minne.

Men, utan tillgång till resten av debug-infon så är det i princip omöjligt att diagnosisera detta.

Jag har inte tagot bort någon info, detta var all info jag fick från programmet. Har du tips om något liknande program som visar den info du söker? Kan inte öppna dumpfilerna eftersom jag då behöver "pro"-versionen.
 
Hej!

Har sedan knappt en vecka tillbaka haft otroligt störande problem med min dator. Titt som tätt får jag en så kallad blue screen of death (alltså att datorn kraschar) och kan inte komma på vad det beror på. Det som är förbryllande är att det kan komma lite som det vill, det händer alltså inte bara när datorn är använd till max, utan även när den knappt används.

Det är en stationär dator, av märket FujitsuSiemens. Körde från början Windows XP Media Center edition men har formaterat om till Windows 7 Ultimate 32-bitars. Snart 5 år gammal...

Det jag har gjort för att försöka få reda på vad det beror på är:
  • Öppnat chassit och blåst ur damm
  • Rensat skräpfiler med Ccleaner
  • Sökt igenom datorn med Spybot S&D, och Malwarebytes i felsäkert läge efter virus (endast en spywareträff som inte löste problemet)
  • Kopplat ur onödiga USB-komponenter
  • Avinstallerat gammal programvara
  • Använt Windows egna RAM-minnesdiagnosverktyg (inga fel)
  • Återställt BIOS till default
  • Läst av dumpfilerna som skapas vid bluescreen med WhoCrashed, och fått dessa 2 träffar:

Så jag vänder mig till er. Vad är nästa steg? Formatera om datorn? Hade hoppats på att slippa detta... Om det är ett hårdvaruproblem vet jag inte om jag är så sugen på att byta ut den trasiga komponenten, utan funderar snarare på att byta till Laptop.

Tack på förhand!


Minnesproblem eller grafikkortet satsar jag på.

Men du, datorn är fem år...har du någorlunda råd, köp billigaste nya och du kommer få fantastisk prestanda. 4000kr kanske, ännu billigare om du kan återanvända chassi etc.
 
Hade liknande problem med min förra dator, för övrigt en FujitsuSiemens. Vidtog ungefär samma åtgärder som du utan att det löste problemen. Till slut, i ren desperation, bytte jag brandvägg och antivirusprogram och ...... Problem solved :)

Jag vet..... det är ett riktigt långskott :)
 
Sambons bror hade ett liknande problem och det berodde på att kylpastan på cpun blir gammal med tiden. Prova med att ta av cpufläkten, tvätta med isopropylalkohol, på med ny kylpasta.
Kan fungera.
 
Sambons bror hade ett liknande problem och det berodde på att kylpastan på cpun blir gammal med tiden. Prova med att ta av cpufläkten, tvätta med isopropylalkohol, på med ny kylpasta.
Kan fungera.

Sorry, men kylpasta blir inte "för gammal" när den väl sitter på plats. Däremot kan det myclet väl vara så att man ursprungligen haft på för lite (ovanligt) eller för mycket (betydligt mera vanligt).

Så, visst kan det finnas anledning att kolla det... men inte på grund av enbart ålder.
 
En fem år gammal dator!!!

Jag kan tänka mig en massa detaljer i hårdvaran som inte stödjer Windows 7, jag har en betydligt nyare ca 2 år gammal som inte heller stödjer 7:an, Vista går men 7:an ger blåskärm då och då.

En dator som ger blåskärm kan sabba innehållet på disken om man har otur.

Byt dator även min rekommendation.
 
Det första jag brukar göra när jag stöter på dylika problem är att boota någon livedistro av linux från cd eller usb-sticka. Ubuntu t.ex. Om det fungerar bra och stabilt så är det sannolikt inte hårdvaran det är fel på.

Det är en bra startpunkt.
 
Haft samma problem, men med en modernare Intel Core7-processor i datorn. Felet var att datorn stod för varmt, i ett skåp. Sen jag tog ut den i det fria så att kylningen fungerar så går den som en klocka.
 
Kollat innan ?

Hej!

Har sedan knappt en vecka tillbaka haft otroligt störande problem med min dator. Titt som tätt får jag en så kallad blue screen of death (alltså att datorn kraschar) och kan inte komma på vad det beror på. Det som är förbryllande är att det kan komma lite som det vill, det händer alltså inte bara när datorn är använd till max, utan även när den knappt används.

Det är en stationär dator, av märket FujitsuSiemens. Körde från början Windows XP Media Center edition men har formaterat om till Windows 7 Ultimate 32-bitars. Snart 5 år gammal...

Det jag har gjort för att försöka få reda på vad det beror på är:
  • Öppnat chassit och blåst ur damm
  • Rensat skräpfiler med Ccleaner
  • Sökt igenom datorn med Spybot S&D, och Malwarebytes i felsäkert läge efter virus (endast en spywareträff som inte löste problemet)
  • Kopplat ur onödiga USB-komponenter
  • Avinstallerat gammal programvara
  • Använt Windows egna RAM-minnesdiagnosverktyg (inga fel)
  • Återställt BIOS till default
  • Läst av dumpfilerna som skapas vid bluescreen med WhoCrashed, och fått dessa 2 träffar:

Så jag vänder mig till er. Vad är nästa steg? Formatera om datorn? Hade hoppats på att slippa detta... Om det är ett hårdvaruproblem vet jag inte om jag är så sugen på att byta ut den trasiga komponenten, utan funderar snarare på att byta till Laptop.

Tack på förhand!

På Microsofts hemsida kan du ladda ner ett program som kollar igenom datorn å talar om ifall den klarar av Win 7. http://www.microsoft.com/downloads/...90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15&displaylang=sv

APC State Index problem är nästan alltid drivrutins fel, ibland program fel.. Vill du kolla dina dump filer så har du detta:
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Bästa tipset är att återgå till föregående OS eller köpa ny dator :)

ThomasR
 
Jag använder Visual Studio.. men det kostar ju femsiffrigt.

Anyway, utan mer info så går det bara att spekulera.

Nu är det väldigt off topic, men vs kostar inte femsiffrigt. Finns en express variant som fungerar alldeles ypperligt som är gratis.

Edit: Behöver inte kosta femsiffrigt - skulle det stå.
 
Nu är det väldigt off topic, men vs kostar inte femsiffrigt. Finns en express variant som fungerar alldeles ypperligt som är gratis.

Edit: Behöver inte kosta femsiffrigt - skulle det stå.

Men VS Express har ju inte någon debugger, så det blir ju lite problematiskt till detta användningsområde?
 
Ah, såklart.. VS Express har ingen run-time-debugger. Du kan fortfarande öppna dump-filer för analys. Så är det ja. Fel av mig.
 
Minnesproblem eller grafikkortet satsar jag på.

Men du, datorn är fem år...har du någorlunda råd, köp billigaste nya och du kommer få fantastisk prestanda. 4000kr kanske, ännu billigare om du kan återanvända chassi etc.

Om jag är tvungen att lägga ut pengar/byta dator kommer det garanterat bli en laptop. Har funderingar kring en begagnad MBP...

Leta efter nya drivisar till grafikkortet

Sist jag uppdaterade stod det att det inte släpptes fler uppdateringar till mitt minneskort (ATI Radeon x1900) så jag antar att jag har de senaste. Ska dock försöka.

Kolla processortemperaturen också. Det finns gratisprogram som mäter om Du inte redan har.

Har gjort detta med SpeedFan. Fick dock inga onormala temperaturutslag och det som gör mig förvånad är att det ibland händer när datorn inte frestas, alltså när den ligger på normaltemperatur.

En fem år gammal dator!!!

Jag kan tänka mig en massa detaljer i hårdvaran som inte stödjer Windows 7, jag har en betydligt nyare ca 2 år gammal som inte heller stödjer 7:an, Vista går men 7:an ger blåskärm då och då.

En dator som ger blåskärm kan sabba innehållet på disken om man har otur.

Byt dator även min rekommendation.

Har fungerat felfritt i åtminstone 1 år. Börjat den senaste veckan... Alla mina viktiga filer ligger på en extern hårddisk, som ibland inte ens är ikopplad, så det är nog ingen fara.



Här är en utförligare version av dumpfilen:
A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage
to your computer.

The problem seems to be caused by the following file: ntkrnlpa.exe

APC_INDEX_MISMATCH

If this is the first time you've seen this stop error screen,
restart your computer. If this screen appears again, follow
these steps:

Check to make sure any new hardware or software is properly installed.
If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer
for any Windows updates you might need.

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware
or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing.
If you need to use safe mode to remove or disable components, restart
your computer, press F8 to select Advanced Startup Options, and then
select Safe Mode.

Technical Information:

*** STOP: 0x00000001 (0x82e6774d, 0x00000000, 0x0000ffff, 0x00000000)

*** ntkrnlpa.exe - Address 0x82c49583 base at 0x82c0b000 DateStamp 0x4e02a389

Tack för många snabba och givande svar!
 
Senast ändrad:
ANNONS