Annons

Dator till bildbehandling och 23" skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudret

Aktiv medlem
Jag har fått bud att överta en hyrdator från en som slutar på mitt företag. nu är det så att jag skulle vilja ha en kraftig burk för bildhantering och undrar om det kan vara något att ha det jag visar i länken nedan?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=5462347

I paketet ingår även en skärm (HP f2304)på 23" är det någon som har något att säga om denna skärmen så så blir jag glad:) Se länk nedan

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF05a/21067-314865-314867-314867-314867-7182791.html

Om datorn är enligt länken (sweclockers) så är det en ganska kraftfull dator, P4 på 3,6 GHz, men dagens Core2duo drar klart mindre ström och är snabbare.

Så P4 på 3,6 GHz kräver bra kylning av fläktar som låter....för mig är det viktigt med an tyst dator...pröva datorn med krävande program och se om den låter störande eller inte.

Det är bara 1 GB minne, önskvärt vore 2 GB om man köper en hyfsat ny dator och håller på med stora bild filer.

Annars är det en bra dator med många program som ingår och den går väl att använda till bildbehandling.

Skärmen är TFT på 23" = stor och rejäl samt verkar bra, ju mer nogrann en fotograf är desto viktigare är det att kunna kalibrera skärmen så det ser ut som när bilden togs, jag vet inget om den skärmens möjlighter att kalibreras.

(Jag har två nästan identiska Acer TFT skärmar, ända går det inte att kalibrera dem exakt lika)

Som sagt, det är inte lätt att ge råd till andra, ännu svårare när det står så lite om användningsområdet, RAW eller JPG bilder, singel bilder eller många lager i CS2, amatörfotograf eller proffs som visar upp bilder på utställningar, hur gammal är datorn, hyrpris ?

Beror även på ekonomi, det är inte många som är släkt med wallenberg och kan köpa ny värsting dator varje månad (skämt)

MVH
.

Jag kommer att använda datorn till lite enklare hantering av bilder (justera färger,klippa, lite kloning mm. så någon avanserad hantering av bilder blir det inte, och som det är i dag så är det uteslutande jpg bilder som jag har använt men man vet ju aldrig! Datorn är 1.5 år och det kommer att kosta mig ca500:- i månaden och allt detta skall löpa i 18 mån =9000:- + att man får sedan lösa ut den för ett par tusen skulle jag tro, så jag vet inte om det blir så billigt.?
//Peter

datorn är ganska medelmåttig med inte på nåt sätt värdelös. Duger bra till vanlig bildbehandling, lite mer minna skulle dock inte skada...

Sudret skrev:
ca500:- månaden, 18 mån =9000:- + lösa ut den

Det låter nästan på gränsen till dyrt, men det är nog den stora TFT skärmen som drar upp priset.

För dom pengarna får du nog en ny snabbare Core2duo dator med 2 GB minne och TFT skärm.

MVH
.

ANNONS
Götaplatsens Foto