defiant
Aktiv medlem
med RAID 5 har man hyffsat fart med skaplig säkerhet, med RAID0 så har man ingen säkerhet alls..Akerstrom skrev:
För photoshops del borde du väl köra raid0 om du vill åt snabbhet?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
med RAID 5 har man hyffsat fart med skaplig säkerhet, med RAID0 så har man ingen säkerhet alls..Akerstrom skrev:
Iom att det är hårdvaruraid så har jag för mig att Raid 0 och Raid 5 ger samma prestanda, men att Raid 5 ju givetvis ger mindre utrymme. Känns tryggare att kör Raid 5 även om jag gör backup varje natt.defiant skrev:
med RAID 5 har man hyffsat fart med skaplig säkerhet, med RAID0 så har man ingen säkerhet alls..
Tror inte det spelar någon roll. Jag sprider belastningen över 5 diskar (4 raid + 1 system), det är ju diskarna som är begränsningen. Jag orkar inte hålla på att opta, det går ruggigt snabbt i alla fall, så jag är nöjd. När jag köpt 645D, då kanske filerna blir så stora att jag måste förbättra prestandan igen, men just nu räcker det bra för migtiq skrev:
är det bättre prestanda på 4 diskar raid5 än 2 diskar raid 0 och 2 separata diskar för system och filer?
Skurmedel skrev:
Vilka färgproblem?![]()
Akerstrom skrev:
Essen skrev:
RAID0 är i princip samma som JBOD, dvs länkade hårddisar som ses som en volym, och erbjuder ingen nämvärd snabbhet eller säkerhet.
the_Rose skrev:
Nu ... framförallt på grund av alla säkerhetsspärrar som stoppar datorn så fort du ändrar en inställning i kontrollpanelen eller startar ett program som inte är från microsoft... //Mårten
the_Rose skrev:
Om du tänker betala för OSet så skaffa inte Vista, det ska tydligen ha fördelar men jag har inte sett något annat än trubbel på de datorer jag hanterar, framförallt på grund av alla säkerhetsspärrar som stoppar datorn så fort du ändrar en inställning i kontrollpanelen eller startar ett program som inte är från microsoft. (jag kör XP på min MBP när jag behöver hoppa in i windows)
//Mårten