Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorn small *#¤"##

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Ja ha.. Vet inte om jag ska skratta för att backupen precis var klar eller om jag ska gråta för att mitt öra tjuter..

Problemet i korthet:
Under ett par veckors tid har jag haft problem med min stationära dator. Problemet har artat sig som så att den har varit svårstartad. Speciellt om kontakten har varit urdragen. Men efter ett par gånger så brukade den hoppa igång.

Igår var det likadant. Jag slog på och av ett par gånger men inget hände. Jag provade huvudströmbrytaren bak på chassit och med mina klumpiga fingrar råkade jag komma åt den lilla röda switchen för volten (?)

PANG, stöt genom fingret, ont i örat och en satans rykande nätdel...

Nu till mina frågor

Varför small det så?
Behöver jag oroa mig för mer än nätdelen?
Varifrån kommer problemet från början?

Tacksam för era funderingar och eventuella svar!!

Hej

Verkar som din nätdel var kass eftersom den var svårstartad.

Min nätdel höll på att strula, svår startad, startade om och en dag small det och den dog. Min var mindre än ett år, varför den dog vet jag inte.

En del komponenter kan få stryck, men jag köpte en ny nätdel och jag fick igång datorn utan problem och inga andra komponenter skadades.

Köp en ny och bra nätdel och hoppas på det bästa :) :)

MVH

Omar

Var det en "märkesdator" kan det bli dyrt. Om det var en "No-Name" är det "bara" att köpa en ny nätdel hos vilken dataprylskrängare som helst.

(Och hoppas på att inget annat gick sönder. Jag råkade en gång ut för att en dator av ett större fabrikat hade nätdelen felställd vid leverans. Då gick bara nätdelen sönder.)

Per

Om du ändrade reglaget för spänningsinställning från 220 till 110 volt så har du din anledning till varför det small där...

Ingenting att göra med dina tidigare problem med svårstartad dator.

Resten av datorn bör har klarat sig. Hade en kompis en gång som gjorde ungefär samma sak, och hans dator funkade med en ny nätdel.

har lyckats slå över voltstyrkan därbak med en gång vid ett dator bygge, small så in i helvete.
Var dock bara att sätta in en ny nätdel.

Krisen är över!! å örat känns redan bättre;)
Tacka vet jag vänner med datakompetens och reservdelar hemma..;)

Nu spinner datorn som ett klockverk igen och allt verkar vara under kontroll.

Många tack till er som svarat. Lugnade ner mitt humör innan det oxå gick i taket.

Nätdelen var det ända som hade gått..

nätdelen

Du råkade nog slå om den till 120 Volt och det brukar inte vara hälsosamt för nätdelen, Det finns en säkring inne i nätdelen som går....
Har testat samma grej en gång men inte mer!

gbjerne skrev:
Problemet i korthet:
Under ett par veckors tid har jag haft problem med min stationära dator. Problemet har artat sig som så att den har varit svårstartad. Speciellt om kontakten har varit urdragen.

Nähä? Verkligen? Det kunde jag aldrig tro! Kanske den startar lättare om du stoppar i kontakten? :)

Skämt åsidå, du hade tur som inte skadade andra kompnenter när nätaggregatet small.

Re: Re: Datorn small *#¤"##

*asg* hmm i mitt något uppjagade tillstånd gjorde jag visst en liten tankevurpa.. hehe ;p

Eeros skrev:
Nähä? Verkligen? Det kunde jag aldrig tro! Kanske den startar lättare om du stoppar i kontakten? :)

Skämt åsidå, du hade tur som inte skadade andra kompnenter när nätaggregatet small.

gbjerne skrev:

Problemet i korthet:
Under ett par veckors tid har jag haft problem med min stationära dator. Problemet har artat sig som så att den har varit svårstartad. Speciellt om kontakten har varit urdragen. Men efter ett par gånger så brukade den hoppa igång.

Vad menar du med svårstartad?
Stannar datorn i "bios-läge" eller inte alls?

Re: Re: Datorn small *#¤"##

ulrik74 skrev:
Vad menar du med svårstartad?
Stannar datorn i "bios-läge" eller inte alls?

Nej den var stendöd för det mesta. Ibland varvade den upp men hann aldrig komma in i bios förren den dog igen.
Ibland gick den igång när jag slog på huvudströmbrytaren samtidigt som den "vanliga" startknappen.

Det låter nästan som glapp i spänningsaggregatet alternativt kabeln. Hann du kolla det innan det sa poff?

ANNONS
Götaplatsens Foto