Annons

Datorproblem. Datorn vägrar fungera. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
Tog lite ork till mej idag och försökte få igång en dator som består av diveres gamla och nya prylar som aldrig har använts förut.

Stoppade i xp-skivan, installerade och startade sen. När windos laddades och den lilla blå klumpen for fram över skärmen (hoppas ni fattar vad jag menar) stannade allting. Samma sak när jag startade om datorn.

Vad är felet? Kan det va att jag inte installerat något annat viktigt i form av några drivrutiner eller liknandne?

Om någon insatt kunde hjälpa mej innan datorn får sig en luftfärd genom fönstret vore jag tacksam.

låt den stå på ett bra tag o söka efter saker

Hänger sig nån drivrutin tar det en bra stund.

Prova att stega uppstarten, tror det är F8 du trycker på för att komma dit.

låt den stå på? hur menar du? när den har hängt sej? då händer absolut inget mer.

vad innebär att stega uppstarten?

Tryck F8 vid uppstarten...sen får du en meny där du väljer felsäkert läge.

...men, om du inte visste detta så är det tveksamt om du har någon nytta av det...;-)

Ett kännt fenomen på XP är att den kan hänga sig efter install om man inte har tagit ut CD-Rom skivan innan man startar om.

Annars är det svårt att säga vad som är fel...mest troligt är det ett hårdvarufel...hårddisken kanske.

Med så lite info om datorn så är det svårt att ställa en diagnos.

Felsäkert läge har jag ingen nytta av då datorn visar ytterst liten vilja att starta med det, mao den står bara och blinkar en lite vit grej i övre vänstra hörnet.

HDn är det inge fel på, hade den nyss i den här datorn och det funka felfritt.

Resten av datorn består av lite hopplock. En 1,4 intel celeron tror ja det är, moderkortet är tillverkat av aopen. mer än så vet jag inte om det. sitter 256 av sånna där gamla ramminnen i det(sdr eller vad dom heter). graftikkortet om det gör nån skillnad är ett gamal gforce 2 64mb

Bara för att du har haft disken i en annan dator är det ingen garanti att den är ok för ett OS...men visst...kan hålla med att disken inte är den som jag hade gått på först isåfall.

Du svarade inte på om du startat om med install CD i?

[Edit]
Klart att du hade haft nytta av felsäkert läge...om det hade varit en drivrutin som bråkat så hade du kunnat starta upp i felsäkert och fixat det...

hehe jo jag kanske hade haft nytta av det...

har formaterat om den en gång efter att den bråkade. första gången hade jag skivan i. andra inte.

Hmm...ja du...om du har tillgång till en annan disk så prova att sätta i den...annars så får du prova att utesluta hårdvara efter hårdvara...

Fast...det kan lika gärna vara minnena som bråkar...hade en liknande datorkonfiguration förra veckan där det visade sig vara minnena som bråkade...

Hoppas du hittar en lösning...Good Luck.

ska testa slita ut ett gamal ramminne som jag kom på nu var med när jag brännde nätaggregatet på andra deler. skulle säker kunna vara sjukt. att jag inte tänkte på det. här ska provas.

edit: nu va ja helt ute och cyklade. det satt visst ett helt nytt 256 ddr i den

Nu blir det nog fönstert nästa för den där datorn.

Moderkortsdrivrutiner, finns sånt och är det nödvändigt? hur ser man isåfall om man har det installerat eller ej?

Som jag förstår fick du aldrig igång "ordinarie" windows utan bara själva windows installationen.

Prova att formatera om disken och göra en helt ny installation igen. Det har hänt mig med ibland.

MVH
Erik Tinnerwall
http://www.eriksgallery.com

Många skumma problem kan uppstå om man har ett deffekt ram-minne, testa att byta ut minnet mot ett annat (kostar inte många kronor). Alternativt släng in minnet i en fungerande burk och testa det med memtest

Kakelgasten skrev:
Tryck F8 vid uppstarten...sen får du en meny där du väljer felsäkert läge.

...men, om du inte visste detta så är det tveksamt om du har någon nytta av det...;-)

Är det normala att installationen sker utan felsäkerhet??

Felsök all hårdvara.
Du har ju uppenbarligen minst 2 datorer, plocka ut en del och ersätt med en annan likadan som du har tagit från en garanterat fungerande dator. Sen är det bara att hålla på sådär tills man har isolerat problemet till en ensam komponent alternativt mjukvara och byter den delen.
Hoppas att jag hlälpte till, om inte bli medlem på www.sweclockers.com och ställ frågan i hårdvaruforumet där, du kommer få betydligt mycket bättre hjälp då!

ANNONS
Götaplatsens Foto