Man skall vara väldigt försiktig med vad specarna säger.
Specifikationerna beror på mycket (bl.a. tillverkarens sätt att mäta), men görs alltid i en och samma punkt mitt på skärmen. Problemet är bara att alla skärmar har olika problem med uniformitet/jämnhet i ljus och färgblandning. En skärm som har avvikelser på 10% eller mer är att inte alls ovanlig
För print dessutom så är idén med den grafiska skärmen att den skall avspegla och visa på
hur bilden ser ut när den är på pappret.
Ett papper reflekterar ljus och har därför en förhållandevis svag kontrast mot en bildskärm som skickar ut ljus, och ett ett mattare papper ger en lägre kontrast än en blankare. Men vanligtvis ger ett papper en kontrast på 200:1eller lägre.
Här är en bra serie att kolla igenom:
Om du jobbar med video är det annorlunda och mer kontrast behövs. En Oled blir svart, alltså helsvart, därav den högre kontrasten. En IPS panel (beroende på kvaliteten på panelen) har olika nivå på den lägsta svärtan den kan nå. En EIZO CG skärm når ner till 0,05-0,09cd/m2, en CS skärm 0,10-0,15cd/m3. En apple studio display och flera andra märken ligger på >0,25cd/m2.
Men till syvende sist är det inte specifikationer som räknas utan hur exakt skärmen kan få fram den exakt rätta färgtonen - det du ser skall vara rätt, annars kommer du att ta fel beslut.
Att skärmen har många procent av en viss färgrymd, säger egentligen bara hur långt ut i färgspektret skärmen når, men ingenting om hur bra den blandar färgerna inom färgspektret.
Är man intresserad så rekommenderar jag att dyka ner i tester hos dem som verkligen kan testa skärmar: prad.de är den bästa jag hittat. Här finns massor:
https://www.prad.de/test-kaufberatung/testberichte/test-monitore/ Det finns även uppdelat i olika kategorier här:
prad.de/test-kaufberatung/top-10-bestenlisten/
Några andra viktiga parametrar:
- Om skärmen inte går att hårdvarukalibrera, så kommer skärmen bara att blanda färgerna mer fel ju längre tiden går.
- Är det lätt att läsa in nya profiler? Det är med profilerna du du på skärmen kan simulera hur bilden kommer att se ut på olika medier.