Annons

Datum på sitt verk - underskriftsdatum eller fotodatum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Borde va sista frågan nu, har nog rett ut det mesta annars vad gäller min försäljning.

MEN, om jag ska skriva namnteckning och bildens namn på baksidan av tavlan jag säljer, så känns det som man borde ha ett datum, eller iallafall årtal där, typ "-07" för 2007.
Men är det året jag tog bilden som ska skrivas då, eller året jag skriver ut bilden, eller ska man skriva bägge och, tex "photo -06" och "printed -07"?

Tack :)

Jag vet inte hur man brukar göra, men jag vet att Jock Sturges (som har gjort ett antal bilder till försljning/museum) skriver datumet då han printade kopian.

/ Marcus

Vid signeringen bör det vara datum för kopiering/printning. I bildtitel kan ev fotodatum tas med. T.ex:

Stora Vickleby, Öland - april 2002...........................NB-2007.

Ok, tack så mycket för det.

Men vid signering, ska det inte vara datumet för signeringen då, eller datumet då man printade bilden?

Eller kanske alla tre :D

Sebastianr skrev:
Ok, tack så mycket för det.

Men vid signering, ska det inte vara datumet för signeringen då, eller datumet då man printade bilden?

Eller kanske alla tre :D

Det ska vara datumet för printningen. Det finns en del eftersignerade konstverk och då har man signerat med datum för tillverkningen.

Graal skrev:
Det ska vara datumet för printningen. Det finns en del eftersignerade konstverk och då har man signerat med datum för tillverkningen.
Ok, tack för det.
Kanske gör så att jag skriver bägge och då, och då kanske bara månad/år som tex "mars -07", eller om "mars 2007" är snyggare kanske...

ANNONS