Annons

Deconvolution för skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

thomasmarquart

Aktiv medlem
Hej,
jag har nyligan läst en artikel om "deconvolution" som den optimala skärpningsalgoritmen. Om man har en bild som är oskarp pga skakning eller felfokussering, så kan man ju betrakta den som det skarpa "originalet" som har suddats med en viss "point spread function". Om man nu vet denna PSF, so kan man dekonvolvera den suddiga bilden med den och på det viset "återskapa" den skarpa.

Problemet är ju att hitta PSFen. Vid felfokussering ser den korsformad ut och vid skakning linjärt (eller hur det nu har skakats).

Det finns lite mjukvara som försöker hitta PSFen automatiskt som http://unshake.co.uk/how/ och jag har hört att den nyaste Photoshop har också en enkel sådan.

Jag ville bara höra om ni har erfarenheter med detta eller tom använder sådant regelbundet...

Problemet är väl att om motivet har ett djup så så blir faltningskärnan (the convolution kernel eller the pointspread function) variabel. Gäller även om än i mindre utsträckningen rent latteralt, men där är det antagligen försumbart, mer så för tele än vidvinkel.

Avfaltningsmetoder brukar väl också fungera betydligt bättre i koherenta avbildningssystem där man har fasinformationen också såsom ultraljud, sonar, och radar.

Senast ändrad:
jag tror inte det. så länge motivet inte rör sig, är det ju samma okärpa i hela bilden som kommer från kameraskakning.
ja, nu tror jag jag förstår vad du menar. om bara delar av bilden är oskarpa pga kort skärpedjup. javisst varierar PSFen då, men jag kan tänka mig tom att det går att flytta på skärpeplanet med denna metod och en konstant PSF.

Kanske tänkte lite galet men har du en skakning som inte är en ren rotation utan som en translation så kan du inte rekonstruera bilden helt. Om inte annat så gör translationen av kameran att vissa objekt på olika avstånd kan hamna bakom varandra.

Hmm flytta skärpeplanet. Nu har jag ju inte läst artikeln men det låter som om man i så fall måste plocka fram 3D information ur en bild med endast två dimensionella data.

Har du en referens till artikeln i fråga?

Edit: I syntetisk apertur radar (SAR) använder man avfaltningstekniker för att fokusera radarbilderna från oskärpa som uppkommer av att radarplatformen inte rör sig helt linjärt. Där har man ibland problem med spatiellt varierande faltningskärnor när upplösningen är hög och det avbildade området stort. Dock är själva avbildningstekniken rätt ordentligt skild från foto.

Senast ändrad:
rätt lätt att falta om ni har tillgång till matlab i jobb/skola etc, och i så fall så kan ni göra såååå mkt mer :)

ja "lätt" om man har generella matlab-kunskaper iaf :)

Anders: ja det har jag, och liknande saker. men ändå måste man val ha ett sätt att bestämma PSFen, eller hur? eller kan matlab det (har inte kollat på länge :))

mill skrev:
rätt lätt att falta om ni har tillgång till matlab i jobb/skola etc, och i så fall så kan ni göra såååå mkt mer :)

ja "lätt" om man har generella matlab-kunskaper iaf :)
Ja visst är avfalltningen tämligen enkel men här pratar vi blind deconvolution vilket inte är trivialt hur man gör bäst (dvs hur skattar vi avfaltningskärnan?).

var nåt år sen jag meckade med det, men då provade jag mig fram har jag för mig. tror inte det finns inbyggt i matlab, men kan kolla på jobbet imorrn om jag får tid.

oftast är det inte sååå många bilder man vill korrigera väl? och om man måste det så är det nog en viktig bild, och i så fall så kan man nog lägga ner lite tid på det.

det hade kanske dock varit trevligt att bygga in i kameran, som en sorta mjukvaru-IS (eller AS, vilken skola ni nu är) :)

eller så kunde kameran kanske registrera hastighet och riktining i RAW-filen som sedan den framtida RAW-konverteraren kunde haft nytta av när den ska skatta parametrarna, och därmed kunna förbättra bilden, om man vill :)

/anders -- med för många idéer och för lite tid

ANNONS
Götaplatsens Foto