Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Defekt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

jauernig

Medlem
Jag har ett Sigma 18-50/2,8 där den utskjutande delen glappar lite. Den glappar mest vid 18mm och knappt alls vid 50mm. Är detta något som påverkar objektivets prestanda?

Är det en anledning till att lämna in det för en reparation? I så fall, något som har något bra förslag till en sådan i Malmö?

Nu äger jag inte just denna sigma så jag vet inte om det är normalt på denna, men normalt tillverkar man objektiv med lite "spel" för att saker inte ska börja gå trögt pga skiftande temperatur osv (Nikons 18-70 har liknande "glapp" som det du beskriver tex). Av samma anledning kan många objektiv även fokusera bortom oändligheten.
Om bilderna blir bra så finns det nog ingen anledning till oro. Någon som faktiskt äger Sigma 18-50 fyller förhoppningsvis in...

Jag har det fast med eftermanet macro och jodå - det glappar allt en del - inte jättemycket, men visst är det lite glapp där - optiken fungerar trots det lika bra eller dålig som förväntat, men det är ju en intressant tanke att det slumpfocus som detta objektiv uppvisar (inte så mycket, men problemet finns där och detta är nog det enda objektiv som jag har vilket har slumpfocus, lite front och backfocus har jag upplevet på andra objektiv, men just slumpen är sigma 18-50 f/2.8 macro ensam om) kanske beror på just det faktum att det av någn mekanisk orsak är lite väl glapp i mekanismen?

ANNONS
Götaplatsens Foto