Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dela bilder med jobbet, funderingar.

Produkter
(logga in för att koppla)

addeol

Medlem
Hej
Hoppas kunna få lite hjälp från er erfarna fotografer.
Fotograferandet som intresse har växt hos mig under det senaste året och tar både fler och bättre bilder nu än för nåt år sedan. Då jag tagit en del bilder har jag också delat med mig av vissa till jobbet där de används på hemsida och sociala medier.

Har nu kommit till den punkten då jag funderar lite över hur jag ska hantera detta på bästa sätt.
Har ibland haft kameran med för att fota något på arbetstid och den biten har jag egentligen inga problem med då dessa bilder är för företaget och jag ju faktiskt tar dessa under arbetstid. och ändå får betalt för den tiden.
De bilder som tas på fritiden är de jag börjar känna att jag faktiskt inte borde "ge bort" gratis.

Någon annan som varit i liknande situation och har erfarenhet att dela med sig av? Finns det någonstans där man kan läsa på lite kanske.

Mvh Andreas
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag var tidigt ute med att flagga att om jag tar bilder med egen utrustning vill jag ha betalt till mitt fotoföretag. Annars får man skaffa mig en kamera att använda på arbetstid.
Däremot kan jag släppa en mindre mängd bilder som företaget vill ha eftersom företaget ändå betalat mitt fotoföretag årligen, samt att en del bilder inte skulle ha blivit till om jag inte tagit dem på arbetstid.
 
ANNONS