Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

demontera Canon FD 50/1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Jag har ett Canon FD 50 1.4 som behöver lite omsorg. Det är någon beläggning på insidan av frontlinsen (bild 1)
så jag har börjat plocka isär det men har fastnat på hur jag ska få loss frontlinsen.
Det finns två motstående hack i ytterringen och två i den inre (bild 1,2). Det är säkert så att man behöver ett specialverktyg som greppar i den yttre för att skruva och ett som håller emot i den inre (eller tvärtom).
Var får jag tag i det? Om svaret är ebay, vad heter det på engelska, på tyska, etc?
Finns det någon fiffig amatörlösning?
(jag gjorde ett eget verktyg för frontringen, den med texten)

Jag har hittat och tittat på denna
http://rick_oleson.tripod.com/index-161.html
men där är det väl underförstått vilka verktyg man använder. Vet man inte det ska man inte ge sig på det är kanske tanken. Jag lär mig vartefter. Plocka isär och sätta ihop har jag gjort förr men inte just det här.

Bilagor

• IMG_5998 - 400p.JPG
    IMG_5998 - 400p.JPG
    63.3 KB · Visningar: 391
  • IMG_6000 - 400p.JPG
    IMG_6000 - 400p.JPG
    60.6 KB · Visningar: 401
  • IMG_6331 - 400p.JPG
    IMG_6331 - 400p.JPG
    55.6 KB · Visningar: 375
Sådana metallringar brukar vara rätt enkla att demontera med hjälp av ett skjutmått, välj spetsigaste sidan, lås skjutmåttet när du har det på rätt ställe och börja skruva av ringen.

Tanken är att skjutmåttet då fyller likvärdig funktion som detta verktyget: LÄNK

Annars så verkar dessa riktiga verktyg gå att finna på eBay om man söker efter "lens spanner wrench". Hoppas du hittar något bra sätt.

(Se dock upp om beläggningen är mögel, inte trevligt om detta sprider sig till dina andra objektiv).

det ser ut som svamp, s k fungus. Tror risken är minimal att sådant växer eller kan spridas till andra objektiv i svenskt klimat, det där uppstår i fuktiga varma miljöer som vi knappast har här i landet. Har du köpt objektivet utomlands eller har det legat fuktigt och varmt under en längre period?

Tack för tipsen! Jag har ett lågpris skjutmått i metall som fick göra tjänst. Främre linsgruppen är nu loss. Grupp var det och jag behöver dela den i sin tur så något som greppar bättre än skjutmåttet behövs. Än har jag inte rispat glaset men det är inget precisionsverktyg. Funderade också på att klippa till en plåtbit och där passar bågfilsbladet in. Styvare plåt än den bilplåt jag tänkte.
Så finns de där "lens spanner wrench" i överflöd på ebay från dryga 70kr inkl frakt. Obegripligt lite pengar. Bara det håller en enda gång. (Tänkte inte att det skulle bli en vana) Nackdelen är att man får vänta på försändelsen. Å andra sidan kan gluggen ligga där ytterligare några veckor när den redan gjort det ;-)

Jag vet inget om objektivets historia. Det klimat du beskriver har det inte varit utsatt för hos mig. Ett tveksamt köp helt enkelt, jag såg inte upp (eller ner och in). Ihop med hus och en 135:a som visade sig bara gå på full öppning :-(

skyddstejp

Det är kul att skruva men man kan slinta.......

Jag använder tejp (den blå maskeringstejpen som inte torkar så fort) för att skydda ytor som man inte vill ha repor på. För att minska häftkraften tummar jag på klistret. Tejpen brukar inte lämna spår men i så fall kan man ta bort dessa med medicinsk bensin.

För att få bort svampangrepp kan det behövas lite annat än blåsbälg (som ju också riskerar sprida sporer mm). Såg ett officiellt råd från Nikon där man t o m skulle gnugga med fingret(!) plus lämpligt lösningsmedel.

ANNONS
Götaplatsens Foto