Annons

Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40?

Produkter
(logga in för att koppla)

lostcyclist

Medlem
Jag står i valet och kvalet att köpa ett begagnat Canon EF 16-35mm f/2.8L USM för 6000:- men sen upptäckte jag att det finns en nyare version, alltså Canon EF 16-35mm f/2.8L USM II.

Är det dumt att köpa den äldre versionen när det finns en nyare?

Ett begagnat Canon EF 16-35mm f/2.8L USM är bara en smula billigare än en sprillans ny Canon EF 17-40, som ju har längre zoom men sämre bländare och vidvinkel.

Hade det varit den nya versionen för samma pris hade jag slagit till direkt - nu är jag mer tveksam.

Huset är Canon 700D och jag har ett fast 40mm redan.

Vad tycker ni? Vad skulle nu ha gjort? Snabba svar uppskattas, måste bestämma mig idag!

Tack
 
De tre objektiv du nämner är anpassade för fullformatskameror som 5D och 6D.
Du bör välja en standardzoom anpassad för din kamera som har APS-C format i stället.
Det finns en del att välja på. Canon, Sigma, Tamron t.ex.
Ett stabiliserat objektiv är en stor fördel.
Sigma 18-50/2,8 OS, Canon 17-55/2,8 IS eller liknande. Märket spelar ingen större roll.
Det finns också begagnade ljusstarka standardzoomar utan stabilisering för låga priser.
Hög ljusstryrka f:2,8 över hela zoomomfånget är att föredra.
Jag hade till min 7D en Sigma EX 18-50mm/2,8 som var mycket bra.
 
Tack för svar. Finns det fler nackdelar att använda objektiv anpassade för fullformatkameror än att man "förlorar" lite på vidvinkeln? Blir ett APS-C anpassat Canon 17-55/2,8 IS i praktiken ett bättre vidvinkelobjektiv än ett fullformatanpassat 16-35 eller 17-40 om vi endast pratar brännvidd? Jag bör kanske tillägga att jag främst fotar landskap/natur.

Jag kommer använda objektivet på långa tuffa skumpiga cykelresor och så vitt jag kunnat läsa mig till så är Canons L-serien robusta vädertätade saker som kanske är att föredra ur den synvinkeln?
 
Blir ett APS-C anpassat Canon 17-55/2,8 IS i praktiken ett bättre vidvinkelobjektiv än ett fullformatanpassat 16-35 eller 17-40 om vi endast pratar brännvidd?
Du får ingen "extra" vidvinkel med 17-55 om det är det du menar. Exakt samma vidaste bildvinkel som med 17-40 och lite snävare än med 16-35.


Jag kommer använda objektivet på långa tuffa skumpiga cykelresor och så vitt jag kunnat läsa mig till så är Canons L-serien robusta vädertätade saker som kanske är att föredra ur den synvinkeln?

Canons 17-55 är väl byggt för proffsbruk det också, mest för att det är en cropglugg den inte får heta "L".
 
Efter som att du har en kamera med crop-sensor så blir brännvidden x1.6. Dvs 16-35 blir på din kamera ca 26-56mm, inte vidare mycket vidvinkel. Canon har en fin 10-22mm och tamron en fin 11-16mm, ägde tidigare 11-16mm och var väldigt nöjd.

Funderar du på att gå fullframe och vill köpa ett EF-objektiv redan nu så hade jag köpt version I. Det är ingen jätteskillnad på de två, full öppning så är det inte skarpt i kanterna. Canon verkar dock ha en version III på gång, så funderar på att köpa begagnat kan det vara idé att avvakta på 16-35 då version II lär halka ner lite i pris när III kommit :)

/Nicklas
 
För landskap/natur på ett APS-C hus tycker jag Canon 10-22mm f/3,5-4,5 USM är ett utmärkt objektiv. Lite sämre ljusstyrka och saknar IS. Inget av detta upplevde jag som något problem på min 40D. Gluggen är inte vädertätad men välbyggd.
 
Den första 16-35 är ett ok objektiv och många pressfotografer travar på med den gamla godingen.
Uppföljaren (som jag själv äger mitt andra ex av.. sålde det första men saknaden blev för stor!) är bättre, både vad gäller AF och skärpa - spec i hörnen och mest synligt med kameror i fullformat - naturligtvis.

17-40 hade jag valt om jag fotade mer porträtt, 40mm på 1,3crop är strålande som normal.. Men jag fotograferar också mycket inomhus och f/2,8 är ibland helt avgörande.

Storleksmässigt så är det marginellt men den större är helt klart avsevärt bättre balansgivande på ett 1D hus! Många tänker bara på vikt hit och dit men glömmer balansen som faktiskt är den du upplever i händerna!

Lycka till!
Go for the nya 16-35 :) mkIII måste vara ruskigt mycket bättre för att vara värd introduktionspriset som lär ligga en bra bit över 15k.. En bra beggad mkII hittar du ju mellan 8-9k!
/N
 
Photozone (http://www.photozone.de) testade version I av EF 16-35/2.8 på ett APS-C hus och sammanfattade testet så här:

"All-in-all it is a very good lens but if you don't need the f/2.8 setting and that extra mm at the wide end you may as well save quite some bucks by preferring the EF 17-40mm f/4 USM L which performs basically just as good."

....om nu valet skulle stå mellan 16-35 v.I och 17-40.

Personligen skulle jag välja EF-S 10-22.
 
Photozone (http://www.photozone.de) testade version I av EF 16-35/2.8 på ett APS-C hus och sammanfattade testet så här:

"All-in-all it is a very good lens but if you don't need the f/2.8 setting and that extra mm at the wide end you may as well save quite some bucks by preferring the EF 17-40mm f/4 USM L which performs basically just as good."

....om nu valet skulle stå mellan 16-35 v.I och 17-40.

Personligen skulle jag välja EF-S 10-22.

Jag har 17-40 till min 6D och är mycket nöjd, det är dessutom otroligt prisvärt! Köpte det begagnat för 4000kr!

Innan ägde jag en 60D och då använde jag mig av Sigmas 10-20 med fast bländare på 3.5 vilket var ett väldigt bra objektiv! Så det är även det ett alternativ om du tittar på de vida brännvidderna!

Mvh
 
Jag har 17-40 till min fullformats canon...
I ditt läge skulle jag titta på nya Sigma DC Art 16-35/1,8...vilken kostar under sju loppor ny...
Jag använder Sigma Art i 35/1,4 och jag lovordar den...!!

Lycka till i ditt val !!

/Johnnie
 
Tack för alla bra svar! Jag har fotat en del men aldrig riktigt lärt mig mina kameror om jag ska vara ärlig. Denna gången ska det bli annorlunda har jag tänkt. Jag följer upp min trådstart med några funderingar och svar på era frågor - och förlåt min okunskap.. ;-)

De tre objektiv du nämner är anpassade för fullformatskameror som 5D och 6D.
Du bör välja en standardzoom anpassad för din kamera som har APS-C format i stället.

Okej. Jag vet att de tre är anpassade till fullformat, men vad spelar det för roll i praktiken? Jag har koll på den s.k cropfaktorn, men visst finns det en sådan även om jag använder optik riktade till APS-C formatet? I så fall spelar det väl ingen roll? Eller finns det fler nackdelar med att använda "de tre" på ett 700D än just cropfaktorn - i så fall vilka? Å andra sidan finns det kanske ingen direkt fördel att använda ett 1740 istället för Canon 17-55/2,8 IS heller. Förutom att den "Inte (är) riktigt L-kvalitet" enligt Cyberphoto. Detta är väl en nackdel då jag kommer använda den månad efter månad på riktigt skumpiga afrikanska grusvägar, där sand kommer leta sig in ända in i kamerabagen...

Efter som att du har en kamera med crop-sensor så blir brännvidden x1.6. Dvs 16-35 blir på din kamera ca 26-56mm, inte vidare mycket vidvinkel. Canon har en fin 10-22mm och tamron en fin 11-16mm, ägde tidigare 11-16mm och var väldigt nöjd.

Funderar du på att gå fullframe och vill köpa ett EF-objektiv redan nu så hade jag köpt version I. Det är ingen jätteskillnad på de två, full öppning så är det inte skarpt i kanterna. Canon verkar dock ha en version III på gång, så funderar på att köpa begagnat kan det vara idé att avvakta på 16-35 då version II lär halka ner lite i pris när III kommit :)

Intressant! Jag har tidigare ägt en Tamron 10-24 har jag för mig (exakt vilken komer jag inte ens ihåg på rak arm...). Då hade jag inte ens hört talas om cropfaktorn men tyckte vidvinkeln var mycket bra - men saknade ibland lite zoom. Jag skulle kunna tumma lite (men bara lite) vidvinkel för mer zoomkapacitet. När jag började leta hittade jag Canons 17-40 och här sitter vi nu... :) Min Tamron skakde för övrigt sönder i Latinamerika, men det hade hållt många strapatser innan dess.

Jag köpte precis mitt 700D-hus så jag hoppas att det överlever ett antal år iaf.

17-40 hade jag valt om jag fotade mer porträtt, 40mm på 1,3crop är strålande som normal.. Men jag fotograferar också mycket inomhus och f/2,8 är ibland helt avgörande.

Jag kommer inte fota värst mycket porträtt och heller inte mycket inomhus. Mest natur, vackra vägar, tempel, berg etc...

"All-in-all it is a very good lens but if you don't need the f/2.8 setting and that extra mm at the wide end you may as well save quite some bucks by preferring the EF 17-40mm f/4 USM L which performs basically just as good."

Tack för det! En begagnad 16-35 II för "8-9000kr" är nog fortfarande snäppet för dyrt faktiskt...17-40 för ca 3500 lockar mer. Då blir det mycket pengar över som jag kan lägga på att faktiskt ta mig till intressanta områden som jag kan fota... Hellre ett bra objektiv i fält än ett superbra hemma i lägenheten liksom. :)

Tack igen alla! Fortsätt gärna tråden! Ska besöka ett par fysiska affärer i morgon för att klämma&vrida lite. Det begagnade 16-35 som jag skrev om i trådstarten har jag tackat nej till så länge.
 
EF objektiven är anpassade till fullformat, dvs de utnyttjar i en rektangel hela glasytan. Ett EF objektiv på ett APS-C hus utnyttjar en mindre del av glasytan. Plus är att man då slipper kantoskärpan som de aktuella EF objektiven lider av på FF - minus är att man betalar för och släpar på glas man inte använder. Cropfaktorn gäller oavsett objektiv så ett EF-S 10-22 på APS-C motsvarar ungefär ett EF 16-35 på FF. EF-S objektiven har mindre linser och blir därmed lättare både att bära, konstruera och billigare.

Observera att citatet och jämförelsen från Photozone avser EF 16-35 version 1 och testat på APS-C.

Vädertätning är bra men ska inte överskattas. Prylarna tål inte vad som helst i alla fall. Jag har fått tvärstopp i mitt vädertätade system i lätt regn utan skydd för kameran. Vädertätning på EF 17-40 förutsätter att man skruvar på någon form av filter. Köp inte heller ett exemplar som är för gammalt.
 
Objektiv anpassade för APS-C är mindre, lättare och smidigare än sina större "syskon".
Jag har 17-40 och 24-105 IS och trivs med dem på 5D.
När jag hade 7D så var dessa objektiv avsevärt klumpiga och man vinner inget i kvalitet med dem mot dedikerade kvalitetszoomar.

För mig är det självklara valet mindre och kompaktare objektiv om jag ska ut och cykla på långtur.

(När det gäller vidvinkelzoomar så är EF-M 11-22mm det bästa man kan få tag i. Den passar bara på EOS M men kombinationen är svår att slå.)
 
Bland de objektiv som jag har så är exempelvis EF 16-35 mm f/2,8L II USM, EF 24-105 mm f/4L IS USM och EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM ungefär lika stora. Fronten är större på 16-35 mm.

På en 700D är den uppenbara fördelen med att köpa EF-S 17-55 mm istället för EF 16-35 mm att den första av dem har IS. Du har alltså både f/2,8 som största bländare och sen dessutom stabilisering ovanpå det. Dessutom är ju 17-55 betydligt längre i teleänden, medan det är en bit sämre i vidvinkeländen. Skillnaden på några mm brännvidd i den änden är rätt stor, och blir inte mindre av att 17-55 i praktiken är 18 mm i kortaste läget.
 
Nytt förslag

Med tanke på vad du ska fota så kommer här ett förslag på en ypperligt bra kompromiss. Du får lite mer tele och bra närgräns för lite närbilder. Själv har jag den tidigare modellen och är mer än nöjd. Denna ska tydligen vara ytterligare lite bättre vilket jag iofs är lite tveksam till med tanke på hur krispiga och skarpa bilder jag får med min.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1770osnewCa
 
ANNONS