Annons

Dessa tre för 8000:- ?

Produkter
(logga in för att koppla)

continental

Aktiv medlem
Nu är Jag i farten igen med objektivfrågor:)

För ca 8000kr inkl frakt kan man köpa följande tre objektiv:

Canon EF 28/2,8
Canon EF 50/2,5 Macro
Canon EF 85/1,8 USM

Spontant känns det, efter att ha läst recensioner, att detta är en oerhört kompetent kombo för dessa pengar.
De är ju inte Canons senaste, men optiskt verkar de prestera väl.

I en budget på drygt 10.000kr kanske det går att byta ut tex 28an mot en 24/2,8 och 50 macrot mot ett 60. Vore det att föredra om man jämför pris/prestanda?

Objektiven ska ju komplettera innehavet som nu är:

EF 50/1,8II
EF-S 18-55IS
EF-S 55-250IS
Sigma 120-400 DG APO HSM OS

Tilläggas kan att Jag upptäckt att Jag ofta kör på eller nära ändlägena på zoomarna Jag har. Jag nyttjar sas inte zoomens fördelar mot de fasta objektiven. Därför kanske Jag får ut mer av mina pengar om Jag lägger dem på fasta objektiv? Optiskt presterar de väl generellt bättre än zoomar?

Senast ändrad:
Canon EF 28/2,8 är rätt bra, snabb af trots gammal af-motor, men den låter lite illa och objektivet passar i ärlighetens namn bäst på ff-hus.

50mm Macrot är jätteskarpt och fint, men har inte 1:1 macro utan tillbehör och en väldig seg saf-motor, skarpt och fint är det däremot.

85 f/1.8 är ett strålande objektiv - snabb af och presterar lväl även rätt öppen. Personligen gillar jag 100 f/2.0 lite bättre, men det är smaksak - de är väldigt lika, mest brännvidden som skiljer och den är ju bara en smaksak.

Alla objektiv är bra, möjligen 28/f2.8 som jag kanske inte tillför direkt något gentemot en modern normalzoom - iofs ett billigt, smidigt och väl presterande objektiv och mitt vanligaste innomhusobjektiv på ff-hus.

ANNONS
Götaplatsens Foto