Annons

Destination Foto - GBG

Produkter
(logga in för att koppla)

Maximus3D

Aktiv medlem
:)

Nya evenemang är runt hörnet nu i stan, dessa är..

- Kulturnatta 2010 1:a Oktober oftast gratis entré..
- Gothenburg International Orchid Show 24-26:e September 50kr inträde

Dessa två känns som mest intressanta just nu.

/ Magnus
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Det låter bra :) hehe ja jo deras program ser ut att räcka hela veckan lång men det är ju bara i några timmar. Jag ska nog välja ut ett fåtal evenemang från den enorma listan och gå på dem, resten struntar jag i för de verkar kassa eller är inte fotovärdiga. :)

Förresten, det är även något som heter Majornadagen nu på Lördag den 25:e ute på Karl Johans torg, Majorna. De verkar ha lite dans, artistframträdanden, uppvisningar, marknad med mera där borta så det kanske är något att besöka med kameran.

/ Magnus
 

KristianV3

Avslutat medlemskap

Maximus3D

Aktiv medlem
Tjusiga bilder Kristian :)
Ja det ser nästan ut som om man skulle behöva släpa med sig utrustningen dit ut och plåta lite lövskog. Vet du om djurparken fortfarande är öppen där ? det borde den ju vara. Jag skulle vilja få mig lite närbilder på djuren också.

/ Magnus
 

KristianV3

Avslutat medlemskap
Tackar!
Vet inte om djurparken är öppen. Jag nöjde mig med att bara promenera på "nedre plan" så att säga.
 
Senast ändrad:

Maximus3D

Aktiv medlem
Afterwork låter nästan bättre hehe
Det lär bli en aning kyligt ikväll med tanke på att det är runt -10c redan nu. Men lyckas jag fånga några bilder som är något att hänga i gran så postar jag dem på min blogg här där du kan se dem. :)

/ Magnus
 

Dalcar

Aktiv medlem
Hela Världen Bloggar!

Ja med för den delen men kör genom Wordpress, www.carosu.com ta en titt vetja :)

Ja det är ju sjukt kallt nu, själv ska jag nog ut på Lördag morgon och fota lite måste testa mitt nya Sigma 85 jag köpt... Men den verkar ha lite problem med Fokusen :(
 
Senast ändrad:

Maximus3D

Aktiv medlem
Din länk funkar inte, man skickas bara vidare till någon form av autogenererad portal ser det ut som. Du får kolla upp länken igen för något är fel där.

Njäe kallt vet jag väl inte om det är, men luften är kylig iaf för att vara här nere i söder. Man får klä på sig mer så man inte blir nedkyld så går det bra. :)
Sigma 85, hm vad är det för objektiv ? hoppas du får rätsida på det.

/ Magnus
 

Dalcar

Aktiv medlem
Jag skrev nog lite fel, nu funkar det.

Det är den nya Sigma EX 85/1,4. Den har fått bra bra kritik, men som vanligt med Sigma så är det lite dåligt med kvalitetskontrollen :)
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Ah jo nu funkar länken som den ska, jag har kikat runt lite där och du har många riktigt schyssta bilder men de flesta är ju från i sommras så du bör nog uppdatera den med lite färskt material. :)

Jag kan tipsa om att vi nu i början på veckan har ett meteorregn synligt på natthimlen häromkring. Det är Geminiderna som kommer synas bäst mellan 13:e och 14:e December utanför storstan då.

Lite mer info finns här för de av er som är intresserade
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.509695-dags-skada-meteorregnet-geminiderna

/ Magnus
 

Dalcar

Aktiv medlem
Jo jag vet, började med lite äldre bilder får att få ordning på bloggen först :)

Du Magnus missar inget hehe, man får åka lite utanför göteborg om man ska få till mörkret lite Julstaden lyser ju upp hela stan ser knapt nått.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jaså du börjar med gammalt material först, det är nog klokast göra så. :)

Nä faan, jag missar inget som har den minsta chans till att vara fotovärt på något sätt hehe. Även om jag själv inte åker iväg på allt som jag postar om så kan jag rapportera om dem om någon annan vill åka iväg och fota det. :)

Meteorregnet brukar vara läckert att fota speciellt om du har ett schysst vidvinkelobjektiv, stativ, kabelutlösare och tålamod. Då kan du få tjusiga bilder så länge det är molnfritt. Men du måste ju utanför stan, för här inne så får du absolut ingenting det är på tok för mycket ljus som stör. :(

/ Magnus
 

Ravestream

Aktiv medlem
Jaså du börjar med gammalt material först, det är nog klokast göra så. :)

Nä faan, jag missar inget som har den minsta chans till att vara fotovärt på något sätt hehe. Även om jag själv inte åker iväg på allt som jag postar om så kan jag rapportera om dem om någon annan vill åka iväg och fota det. :)

Meteorregnet brukar vara läckert att fota speciellt om du har ett schysst vidvinkelobjektiv, stativ, kabelutlösare och tålamod. Då kan du få tjusiga bilder så länge det är molnfritt. Men du måste ju utanför stan, för här inne så får du absolut ingenting det är på tok för mycket ljus som stör. :(

/ Magnus
Har du några tips för en nybörjare för att få till såna bilder ?

Har inga värre grejer tyvärr.
Stativ,D80 med ett 18-55 kitobjektiv, ett fast 50 1.8 & ett tele 70-300

Sugen på att ta bilen & försöka leta reda på nått trevligt ställe utanför GBG där man inte störs av stadens ljus.
 
Senast ändrad:

Maximus3D

Aktiv medlem
De grejor du har funkar alldeles utmärkt för det, man måste inte ha superdyra proffsgrejor. Det beror ju till stor del på vad som sitter bakom spakarna så att säga. :)

Om du funderar på att åka ut ikväll så kolla först väderrapporten och se hur pass omfattande molntäcket är, just nu när jag skriver detta så ser det ut från mitt fönster som att ett molntäcke precis håller på att driva in över oss igen. :( vilket ju gör fotandet av Geminiderna betydligt svårare.

Angående tips om hur man gör så kan jag rekommendera att du kikar i den andra tråden här, där har de postat lite tips om hur du går tillväga.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=128400

/ Magnus
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Dags för ännu ett tips som kan vara av intresse :)

Nu på Lördag så är det dags för V75 och julmarknad på Åbytravet, det kan vara ett bra tillfälle att värma upp kameran och telen med lite hästbilder och varm glögg på marknaden. Det börjar tävla 13.20 där ute men man bör vara på plats ett tag före (runt 12.00) pga mycket folk och trafik däromkring då.

Mer info finns här för de intresserade..
http://www.goteborg.com/sv/Evenemang/s/Events/viewEvent.asp?eventId=10100

http://www.abytravet.se/article12744.php

/ Magnus
 
ANNONS