Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Det där med att 7D sätter fokusen fel ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dejo

Aktiv medlem
Jag har läst lite i de olika 7D trådarna här och vissa yttrar sig detta problem för. Microjustering eller lämna in kameran plus objektiv diskuteras också.
Min fråga som blivande 7D ägare är hur yttrar sig detta problem ?

Är felet så enkelt att bedöma som där man själv har valt att sätta fokuspunkten(erna)där sitter inte fokus utan blir oskärpa där och skärpan sitter någon annanstans i bilden ? Och kollar man fokuspunkten i DPP så visar det den punkten som du själv valt faktiskt markeras eller har den flyttat sig ?

Visa gärna med bildexempel om ni vill.

Tack på förhand

I 7D-trådarna finns egentligen alla dina frågor besvarade. Men den första förtjänar att besvaras igen.

OM ett 7D-hus råkar vara felkalibrerat vid leverans hjälper ingen mikrojustering. Mikrojustering är ingen ersättning för ett objektiv eller kamerahus där AF hamnar fel.

Det enda mikrojustering fixar är tillfällig hjälp vid ETT avstånd, EN bländare och EN brännvidd. Så om du försöker korrigera en zoom vid full öppning vid exempelvis 70mm och 3,5 m så att det ser bra ut kan det bli rena katastrofen vid plåtning på evighetsavstånd eller rentav vid 6 meter eller vid närgränsen. Därtill kommer alla andra variationer vid brännviddsförändring av zoomen.

Valet mellan att mikrojustera eller lämna in på verkstad är allstå inget val om man vill ha rätt fokos. Finns bara en väg: Lämna till verkstad.

Behövs knappas testbilder. Finns sådana i 7D-tråden, men även i en tråd som heter AF på 5DMkII.

Ställ upp tre likadana föremål så det i mitten blir målet. Ett tv bakom och ett th framför. Plåta med objektivets största bländaröppning vinkelrätt från stativ mitt på mittmotivet vid referensavstånd (50x brännvidd) med Oneshot AF och mittersta korssensorpunkt. Ligger skärpan rätt på det mittersta föremålet och de båda andra är oskarpa är det lugnt. ( OBS avståndet mellan föremålen får inte vara för litet)

Vid exv 50mm brännvidd och 2,5 m avstånd kan det vid f/1.4 vara lämpligt med 20 cm differens mellan mittmotiv till resp objekt framför och bakom.

I AF-tråden som rör 5DMkII uppvisas ett antal bildexempel på s k minor variations. De är lika relevanta på en 7D som vilken kamera som helst.

Jag hade gärna bidragit med bildexempel, men har ingen lust/tid att plåta om eftersom jag nu har helt kalibrerade objektiv och kamerahus.
Mina gamla filer är kastade.

Men andra kanske har kvar.

För mej har inte "problemen yttrat" sej alls utan min 7D fungerar som väntat. Det verkar som de första leveranserna av 7D hade vissa injusteringsproblem från fabrik som nu åtgärdats.

Nu beror inte fokusproblem enbart på kameran utan även objektiven kan dras med af-problem.

Tycker du ska följa Aspmans råd här ovan om du tycker att nåt verkar fel men vill kanske tillägga att om du ska testa gör det utomhus i dagsljus. Ska du sedan jämföra så ska du inte zooma in mer än ca 70% i bilden från 7D vid jämförelse med 100% på en 10-12 Mpix-kamera.

Tog en bild på en hackspett
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1968932.htm?set=mp
normalt redigerad för webben.

Tack för era svar och råd om detta. Ska prova när kameran anländer, förhoppningsvis om en vecka.

Jättefin bild på hackspetten ! Vid de fåtal tillfällen jag ser en hackspett har jag aldrig kameran med mig,såg en spillkråka för 2 veckor sedan. Skulle jag ge mig ut på "fotojakt" så hittar jag garanterat ingen.

Tack igen !

ANNONS
Götaplatsens Foto