Annons

Det där med skärpa och kontrast, vad törs man? :)

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hallå!

Jag brukar överskärpa mina bilder. Erkänner. Tycker det brukar se bra ut när jag utför det, men när man några dagar senare tittar på bilden visar det sig att det var kasst.

Ett problem är att det finns så många metoder för "skärpa". Och jag gillar allihopa.

(ingen ordning)
1) Oskarp mask (el. t.ex smart sharpen)
2) Kontrast
3) Högpassfilterskärpning
4) S-kurva alt. Levels/nivåer
5) Ngn initial skärpning i ACR tillkommer som regel dessutom

Alla ökar på något vis den upplevda skärpan i bilden - eller delar av bilden. Lägg sen på Shadows/Highlights för att få den omvända effekten mot 4) - öka kontrasten/detaljrikedomen i mörka eller ljusa partier. Varje litet enskilt steg ser ut att förbättra bilden, men inte alla tillsammans. Resultatet blir ofta dåligt.

Tycker många här på FS verkar urduktiga på att göra smakligt urskarpa bilder. Avundas dessa.

Finns det något bra sätt att förhålla sig till dessa droger?

Intressant... alltid använt oskarp mask, man lär sig en del här, men vad kan man använda för highpass-värde på en icke-webb-bild, högupplöst alltså?

Okej testade highpassfiltret, blev verkligen bra skärpa. ...Men den ökade skärpan även på det nästan icke befintliga bruset under molnen. Så hur får man skärpan där man vill ha den men inte på de plana jämna partierna?

Du kan alltid maska bort skärpan på de ställen där du inte vill ha den. Lägg på en lagermask och sedan är det bara att måla fram/bort skärpan efter eget tycke.

Jo det funkar så klart. :) Men om man nu ville liksom batcha en större mängd bilder?

Fast det gör jag inte så ofta. Det här kan nog bli min nya favorit. Tack! :)

På lite kul testa jag en egenpåhittad metod jag körde med ett tag istället för oskarp mask, helt enkelt lägg filtret Skärpa, tona det 50%, lägg Skärp kanter, tona oxå det 50%, klart! Jämför det med highpass-metoden, inte så stor skillnad, eller? :)

Tack för alla svar.

Moderskeppet är ju mkt bra, däremot kanske dom inte redde ut de olika metoderna tillsammans (i de klippen jag hittade iaf). Filmerna är extremt pedagogiska och bra, däremot tycker jag det är lite svårt hitta rätt bland klippen de gånger jag dykt ner där.

Blir fortfarande inte riktigt klok på arbetsgången vid skärpning dock.

Blir fortfarande inte riktigt klok på arbetsgången vid skärpning dock.

Jag skärper först en gång vid råkonverteringen. Då skärper jag för att kompensera för kamerans/skannerns beteende. Detta gör jag alltså mycket tidigt i arbetsgången. Sedan skärper jag till slut, när jag ska anpassa bilden till slutanvändningen.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto