Annons

"Det går inte att synka xxxx" Lightroom.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Hej!
Det kommer ständigt upp ett meddelande i Lightroom där det står "Det går inte att synka ****** (filnamn.lcat)" när jag redigerar. Det låter ju inget vidare men är väl egentligen inget problem vad jag förstår eftersom jag har min lcat lokalt i datorn också. Är det enkelt att åtgärda? Vad beror det på?
Det gäller alltså synkningen till Adobes molntjänst om jag fattar det rätt. Jag kan logga in där med webbläsaren utan problem.

Aha, nu ser jag att meddelandet dyker upp så fort jag gör en förändring av bilden. Det är alltså synkningen till Creative Cloud som strular.

Hej!
Det kommer ständigt upp ett meddelande i Lightroom där det står "Det går inte att synka ****** (filnamn.lcat)" när jag redigerar. Det låter ju inget vidare men är väl egentligen inget problem vad jag förstår eftersom jag har min lcat lokalt i datorn också. Är det enkelt att åtgärda? Vad beror det på?
Det gäller alltså synkningen till Adobes molntjänst om jag fattar det rätt. Jag kan logga in där med webbläsaren utan problem.

Aha, nu ser jag att meddelandet dyker upp så fort jag gör en förändring av bilden. Det är alltså synkningen till Creative Cloud som strular.

.lrcat har du i datorn, och ingen annan stans. Denna syncas inte mot CC.

Om du gör en förändring på en bild, och startar om LR, är förändringen kvar?
Jag tycker mer det låter som om LR inte kan "spara" en förändring till katalogen på din dator.

Jag har lagt den i mappen som ska synka mot CC så jag har en backup om något händer med datorn. Provade att starta Lightrrom nu och mina redigeringar jag gjorde tidigare idag finns kvar.
Om jag klickar på meddelandet som dyker upp stup i kvarten står det som på bilden.

Bilagor

• lrcat.jpg
    lrcat.jpg
    41.2 KB · Visningar: 27
Det är nog inte meningen att man ska synka .lrcat. Dels blir den filen rätt stor och skulle behöva överföras efter varje ändring i en bild, och dels är filen öppen när Lightroom är igång vilket förmodligen är det som stoppar synkningen.

Det är bättre att lösa backup av katalogfilen på annat sätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto