Annons

Det här med mäta i mörker.

Produkter
(logga in för att koppla)

-Markus-

Aktiv medlem
Hej
Jag undrar om en sak angående ljusmätningar på kameror.

I bruksanvisningen på min kamera en eos5:a står det.

Metering Range
EV -1 to 20 conversion with 50mm f/1.4 lens at ISO 100 (normal temperature)

Jag antar at det är hur kameran kan mäta ljus.

Enligt den här länken motsvarar EV -1 "Subjects lit by dim ambient artificial light."

Om jag då är ute med min kamera i "Night, away from city lights, subject under starlight only." som motsvarar EV -6 kan då min kamera mäta rätt ljus med ev lite trix.

/Mvh Markus

Men EV har väl inget med ljusförhållande att göra? Det är exponerings värde och EV –1 är ett stegs underexponering.
När det gäller ljusmätning i mörker ska man inte använda Matrixmätningen utan i stället Centrumvägd mätning. Ja, jag vet att detta är en Nikon feature men jag gissar att Canon har något liknande.

Jo, EV har med ljusförhållande att göra. Kopplat till en filmhastighet så säger det hur ljust motivet är.

Många kameror kan mäta ljus som är mycket svagare än specifikationen säger men tillverkarna garanterar nog inte att mätvärdet är linjärt. Prova att ratta in ett annat ISO-värde på filmkänsligheten, t ex ISO 6400, och mät ljuset där. Full bländare rekommenderas också så har du med största säkerhet ett mätvärde i de flesta situationer.

Räkna sedan om det uppmätta värdet mot din riktiga filmkänslighet och kompensera med slutare/bländare så du får en riktig exponering.

Sen får du väl göra lite praktiska tester för att avgöra hur linjäriteten på mätningen är i detta område.

Just så. Fast jag undrar om EOS5an klarar fem steg lägre ljusintensitet än vad specen säger?

Kan tillägga att i riktigt svart nattmörker behöver man nästan alltid alternativexponera för att träffa rätt. Förutom att ljusmätningen är svår så har man ju reciprocitetsavvikelsen att tänka på (läs om den i andra trådar). Det är nog bara Terje som alltid sätter tvåtimmars nattexponeringar på första skottet... ;-)

Sen finns det ju separata ljusmätare som klarar ljusnivåer ner till åtminstone EV -7. Quantum Calcu-Light XP är en. Den bör gå att hitta begagnad för en tusenlapp eller två.

Kan det funka?

Fick just en idé om hur man kan lura kameran att mäta svagare ljus än den är specad för: Skruva bort objektivet och mät utan objektiv!

Jag testade nyss genom att mäta mot ett tänt ljusbord i ett mörkt rum. Mätte först med normalen på full öppning. Mätte sedan utan glugg och fick då två steg kortare tid. Hade förstås samma nominella bländarinställning i båda fallen. Kamerans ljusmätare samlar alltså in fyra gånger mer ljus när jag mäter utan objektiv.

Vad tror ni om den idén? Har någon testat i praktiken?

(Jo, jag inser att många moderna kameror inte klarar av att mäta utan påsatt objektiv. Men låt oss bortse från sådana missfoster ;-) )

ANNONS
Götaplatsens Foto