Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta objektiv till K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Vad tror ni om att köpa till det här objektet till min K100D?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793553
Passar det till K100Dn?


Tror ni den får plats i den här väskan?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TLZ2
I väskan ligger redan då Pentax K100D + 18-55..


För det jag vill göra är ju att ta makrobilder, vidvinkelbilder och sen zoom är alltid bra. Och så ska det vara för ett hyfsat pris.
Så den ser bra ut ju!
18-55 till vidvinkel. 70-300 till zoom och makro.
 
Det beror på vad du har för krav på ett macro.
Sigma 70-300 macro är ett "fusk macro".

Riktiga macron har skala 1:1 eller 1:2. 1:1 innebär att motivet har samma storlek på sensorn som det har i verkligheten. 1:2 innebär halva storleken.

Ett "fusk-macro" som Sigmas 70-300 har skalan 1.3, vilket innebär att man ej kommer lika nära - motivet blir inte lika stort - som med riktiga macron.

En annan sak att komma ihåg, är att "fusk-macron" inte har optik som är designade för optimal prestanda vid korta avstånd, utan de är som vanliga objektiv bäst på mellan till oändlighet. De flesta objektivs optiska prestanda sjunker betydligt vid korta avstånd.

Riktiga macro-objektiv har optik som ger bra skärpa vid korta avstånd, så att man kan ta riktiga macrobilder.

Men, eftersom det är komplicerat att göra objektiv som har bra förstoringsskala och har bra optisk prestanda på korta avstånd, så är riktiga macroobjektiv dyra.

Jag kan inte avgöra för dig om Sigmas 70-300 "macro" passar dina behov eller inte, jag kan bara säga att det har sina tydliga begränsningar och man ska inte ha för höga förväntningar på macro-läget. Det enda som "macro" innebär med det, är att det finns ett läge på objektivet som har en kortare närgräns. Visst kan det vara användbart i många situationer och det är ju självklart bättre än ingenting.

Hälsar
R
 
Men vad är det för krav du har?
Vad innebär "macrobild" för dig?
Det är inget objektiv att ta närbilder på nyckelpigor med för du kommer för långt ifrån. Vad exakt är det du vill göra?

LP Foto har två stycken Pentax SMC M 100 f/4 Macro. De är riktiga macron (dvs anpassade för korta avstånd, funkar givetvis även riktigt bra på långa avstånd), om än över 20 år gamla och manuellt fokus. Ett kostar 2 500 kr, det andra kostar 1 900 kr. (troliben bara kosmetika som skiljer, dvs att det dyarare har färre skrapmärken).
Kombinerat med ett närbildsset, så kommer du väldigt långt på macrofronten.
http://www.lpfoto.se/swe/butiken/msweb/objList.asp?inKatKey=k6131658

Hälsar
R
 
Ser att LP Foto även har en bellows 100 f/4 sats, för 1 995 kr. Bellows är väldigt användbart för makrofotografering. Bökigt att använda dock, det är en räls med optiskt glas i båda ändar och sedan ett rör (själva "bellows") som du kan expandera och komprimera, du kan alltså skjuta linselement fram över rälsen, för att få bästa avbildning av motivet.

Fungerar med K100D i manuellt läge, ett tryck på AE-L knappen mäter. Samma gäller all M och K opti på K100D.


Ett bra lågprisalternativ är...
M 100 f/3,5 - de har ett i lager för 1 300 kr.
Kombinerat med en begagnat mellanringssats, de har flera stycken och de billigaste ligger på 695 kr.
En mellanringssats ökar avståndet mellan kameran och objektivet, vilket i praktiken innebär att objektivets närgräns kortas ner så att du kan komma närmare motivet och få bra makro.

Jag kör ett 135 med 50mm mellanring som min makrolösning, fungerar jättebra.

Hälsar
R
 
Jo, men du har ju fortfarande inte talat om vad makro innebär för dig...
Hur nära vill du komma? Det är ju det som avgör om du klarar dig med ett "fusk-macro" eller behöver ett "riktigt" macro.
Vad har du för krav, vad för makrobilder tänker du ta? Insekter, fjärilar, blommor? Vill du nå ståndarna i fullstorlek eller räcker det med närbild på blomman?

Zoom innebär många brännvidder i ett objektiv, vilket är en kompromiss. Du får sämre ljusstyrka. Den stora mängden linselement som behövs, för att det ska bli ett zoom, kan dra ner optiska kvaliteten jämfört med enf ast brännvidd (som inte innehåller lika många linselement).

Hälsar
R
 
Det 18-55 objektiv du har täcker vidvinkel till kort tele/porträtt tele. Du kan få makro med det också genom en mellanringssats eller närbildslins, men sådana lösningar rekommenderas till objektiv med fasta brännvidder. Zoom har ej tillräcklig optisk kvalitet, plus att zoomar inte är tillräckligt ljusstarka. En mellanringssats tar bort ljus (exakta mängden beror på längden på mellanringen, men räkna med f/1 1/2 - 2 bländarsteg) och det blir rätt mörkt med ett objektiv med max bländare f/5.6 på teleänden, svårt att ställa skärpan...

Hälsar
R
 
Jag har redan gett dig flera alternativ som jag har hittat på LP Foto...

Jag kör med ett FA 135 f/2.8 med 50mm mellanring och det blir väldigt bra makron med den lösningen, nu är dock 135:an lite väl långt tycker jag - men det var det jag hade. Om jag inte hade en lösning redan så vore jag definitivt frestad av ett av de begagnade M 100 f/4 Macro som LP har, eller bellows lösningen (iaf om jag vill plåta småmynt eller frimärken), men 100 f/3.5 med en mellanringssats är ett hett alternativ.

Nu har ju inget av dessa autofokus, men kör man makro så är fokus kritisk och autofokus fungerar inte så bra på så korta avstånd, just för att skärpedjupet blir så litet att det är bättre ställa skärpan manuellt för det ger mer möjligheter till finlir.

Hälsar
R
 

karlstrand

Aktiv medlem
Senast ändrad:

karlstrand

Aktiv medlem
Vad ska man har för väska till K100D + 18-55 + 70-300 + batterier + laddare + microfiberduk + några filter + penna + notblock...

Tacksam för svar på den här frågan! :)
 

petter olsson

Aktiv medlem
Köp inte en väska som passar exakt det du har nu, om du inte vill byta ut väskan så fort du råkar köpa ett till minnesskort eller objektiv. Titta efter en som sväljer något mer än du har nu.

Om du nu inte ska resa mycket med väskan, då är det ju såklart bra att ha en som är så "tight" som möjligt.


/petter
 
Ingen av de bilderna du länkar till är riktiga makrobilder, men om du inte har större krav på förstoring än så, så behöver du inget riktigt makro.

Gällande 70-300:ans kvaliteter så var Kamera & Bild missnöjda med det och rankade Pentax FA J 75-300 f/4-5.6 högre, trots att Pentax är halva priset. Å andra sidan så var FOTO väldigt nöjda med Sigmat.
Omdömena varierar m a o kraftigt.

Hälsar
R
 
Det här är vad jag kallar för makro:
http://www.flickr.com/photos/matth30/465430680/
http://www.flickr.com/photos/r_bish/125757795/
http://www.flickr.com/photos/pragmatiko/468181816/

Och för detta så behöver du ett objektiv som iaf är 1:1, du kommer inte lika nära med ett zoom-makro.

Närbildslinser tar bort en del skärpa, att sätta en närbildslins på ett zoomobjektiv är inget som jag rekommenderar. Det är klart det går, men jag rekommenderar fasta brännvidder för närbildslinser och mellanringar. Därför att fasta brännvidder generellt har högre optisk kvalitet än zoomar har, och då blir försämringen med en närbildslins inte lika markerad som det kan bli på ett zoomobjektiv.

Hur mycket en väska rymmer genom att titta på den tycker jag är omöjligt. Gå till en butik och kolla väskorna inuti och se.

Hälsar
R
 
ANNONS