Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Dia - göra diakopior (inte papper)

Produkter
(logga in för att koppla)
Min far har under många år haft en samling av dia som jag skakat fram nu. Det är bilder (dia) av mer personligt intresse än bildsköna mästerverk (läs gamla kort på mig och min familj).

Så, nu skulle jag vilja ha kopior på utvalda dia-bilder. Inte papperskopior och inte digitala scanningar utan verkligen en dia-kopia.

1. Var skall man göra dia-kopior? (helst utan att riskera att bli av med orginalen)
2. Vad kostar det i runda slängar

Jag kan tyvärr för lite för att benämna det vid sitt riktiga namn men jag hoppas att frågorna är klara ändå. Jag bor i Göteborg.

(har försökt söka bland övriga trådar men inte hittat något egentligt svar, fast det kan ju iof bero på inkompentens från underskriven )

Diaduplikat kan alla yrkeslabb fixa. Det brukar tyvärr kosta rätt mycket. Diabolaget t ex har en startavgift på 195 kr och sen en styckekostnad som går från 50 kr för första till 11 kr om du beställer över hundra.

Många labb har prislistorna på nätet. Kolla t ex www.dox.se, www.prolabbet.se, www.odenlab.se och www.crimson.se för att få en bild av marknaden.

Ser nu att du skrev att du fanns i Göteborg och då är väl ett göteborgslabb lämpligare. Tyvärr har jag ingen koll på sådana.

Jörgen Wahlund skrev:
Min far har under många år haft en samling av dia som jag skakat fram nu. Det är bilder (dia) av mer personligt intresse än bildsköna mästerverk (läs gamla kort på mig och min familj).

Så, nu skulle jag vilja ha kopior på utvalda dia-bilder. Inte papperskopior och inte digitala scanningar utan verkligen en dia-kopia.

1. Var skall man göra dia-kopior? (helst utan att riskera att bli av med orginalen)
2. Vad kostar det i runda slängar

Jag kan tyvärr för lite för att benämna det vid sitt riktiga namn men jag hoppas att frågorna är klara ändå. Jag bor i Göteborg.

(har försökt söka bland övriga trådar men inte hittat något egentligt svar, fast det kan ju iof bero på inkompentens från underskriven )

Du menar alltså från dia till ny dia. I så fall vill jag rekommendera RP Foto bakom Liseberg. Spana in
denna gamla tråd.

Diaduplikat var det alltså. Känner igen det nu när jag ser det. Tack för hjälpen Svante och Jim.

Man får väl ta sig en funderare på om det är värt att göra duplikat på dem. 35:- per kopia blir ju snabbt lite pengar. Speciellt när man pratar över 200 diabilder. Då lönar det sig rätt snabbt att skaffa en riktigt schysst scanner och helt enkelt scanna in dem istället.

35*200 = 7 000:- Det blir en bra scanner det :)

ANNONS
Götaplatsens Foto