Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia projektor

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Hejsan.. nu när det lider mot jul skall man ju börja fundera över klappar och dyligt, vilket gav mig ide'n att köpa en dia projektor till min flickvän. Dock har jag ingen aning vilken man skall satsa på. (Fotograferar själv bara digitalt.)

Tacksam för hjälp.

Hur blir kvaliten om man går ner ytterligare ett steg och köper exempelvis en Novamat för ca 1300?

Finns det fler billiga märken?

Berätta först hur kräsen flickvännen är.
Har hon plåtat dia länge? Är hon van att kika på dia på duk? Kommer hon att använda projektorn mycket?

Billiga projektorer har ofta sämre optik och sämre ljusstyrka/utlysning, men de duger ju ändå bra om man inte har alltför höga krav.

Ett alternativ kan vara att leta efter en begagnad projektor av välkänt märke, t.ex. Leica/Leitz, Rollei eller liknande. Den kan gärna få vara 15-20 år gammal. Projektorer av bra kvalite är nästan outslitliga.

Senast ändrad:
Hon är i princip nybörjare dvs har ingen egen diaprojektor..

Jag funderar på om kanske en beg. vore bättre.. Vet någon någon bra begagnat sida?

Novomaten tycker jag funkar rätt så ok..

Men så är det inget längre avstånd mellan projektor och duk...

Har själv en novamat och är helt nöjd. Nu har jag visserligen ingen tidigare erfarenhet av projektorer men den funkar i alla fall för mina behov och jag tvivlar på att jag skulle se någon skillnad på dyrare varianter på det avståndet jag använder...

Leica

Jag måste bara säga att man visst ser skillnad på en billig novomat och en leica.DVS om dia är skarpt.Jag har ett antal dior tagna med contaxén och ett antal med min konica och jämför man de mellan en bra projektor och en dålig så förstår man inte varför man överhuvudtaget har tyckte att novomaten var bra.men det är prcis som med kameran man måste ha en bra lins för att se det där lilla extra.Min duk är en 2,2*2m som jag har sittande på en vägg.Men fotar man med en billig kompakt kamera kan det ju kvitta då kan man ju alltid lägga pengarna på en bra systemkamera istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto