Annons

Diaprojektor - avstånd/brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

abielk

Medlem
Har tänkt investera i en diaprojektor och funderar lite på hur man räknar på brännvidd,avstånd till duk och bildstorlek?

Jag har en fast monterad duk som är 122 cm hög och vill helst ha projektor fast monterad bakom sittplatserna i rummet, på 4-5m avstånd.

Hur räknar jag ut vad jag ska ha för objektiv på projektorn?

Jag utgår ifrån att duken är 1,20 m bred
och och att det gäller småbild 24x36.

Formeln: Bildstorlek (längsta sidan)
___________________________= avstånd
konstant tal för resp brännvidd

1,20 m dukens bredd
______ = avstånd endast 3,07 m
0,39 (konstant för 90mm)

1,20 m dukens bredd
______ = avstånd 3,87 m
0,31 (konstant för 120 mm)

1,20 m dukens bredd
______ = avstånd 5,22 m
0,23 (konstant för 150 mm)

Du behöver tydligen ett 150 mm objektiv.
Eller om Du behåller 90mm-normalobjektivet i projektorn måste Du skaffa en större duk för till exempel avståndet 4,5 m.

Avståndet x konstant för 90mm = bildstorlek

4,50 m x 0,39 = 1,76 m (bredd på duken)

Mvh
Wolfgang

Senast ändrad:
En lösning som innebär att du inte behöver räkna nåt och därmed är snabb och enkel kommer här:

Montera ett zoomobjektiv på kameran, ställ upp projektorduken där den ska stå och ställ dig själv med kameran där projektorn kommer att stå. Sen kikar du genom kameran och zoomar tills du täcker lagom mycket av duken, läs av brännvidden på objektivet och vipps - problemet är löst!

Eftersom kameran och projektorn täcker samma yta, dvs 24x36mm så funkar det alldeles utmärkt att göra så.

Lycka till!
/Tomas

Ja, det var ju en smidig lösning som Tomas presenterade.
Men jag tycker nog att det är bättre skärpa på ett fast projektionsobjektiv.

Wolfgang skrev:
Men jag tycker nog att det är bättre skärpa på ett fast projektionsobjektiv.

Ja självklart, zoomen på kameran var bara till för att smidigt kolla vilken brännvidd man vill ha. Sen skaffar man ett fast projektorobjektiv med samma brännvidd, eller så nära man kan komma. Onödig kostnad med en zoom på projektorn om den ändå ska stå på samma ställe hela tiden :)

/Tomas

ANNONS
Götaplatsens Foto