** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon RF 16mm eller Canon EF 14mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

DubbelEken

Aktiv medlem
Hej. Jag söker er som har erfarenhet av att ha fotograferat med Canon RF 16 mm och EF 14 mm.

Bortsett från pris, storlek och brännvidd undrar jag om det är någon jättestor skillnad på de två objektiven resultatmässigt.

Är RF16mm mycket sämre än EF14?

Tänkta användningsområden: landskap och stadslandsskap dagtid, kvällstid och natthimlen.
Ingen filmning.

Jag kommer snart att vandra i de svenska fjällen och att göra en resa till Japan och då tänkte jag ta med mig min Canon R6 och två smidiga objektiv. Jag vill helst fotografera med fast brännvidd och fotograferar oftast vidvinkligt.
Idag har jag RF35 mm och några EF-objektiv bl.a EF14mm.

På Japanresan har jag tänkt att jag ska ta med mig min RF35mm och hyra/låna/köpa en RF16mm till resan istället för att ta med mig min tunga EF14mm.

Snart blir det även en vandring med tältning i de svenska fjällen i augusti och då vill jag ta med mig min R6 och bl.a fotografera nattbilder.

Återigen till min frågeställning: kommer RF16mm ta bra landskapsbilder och nattbilder eller presterar EF 14mm mycket bättre? Ska jag ta med den sistnämnda trots mer vikt och större storlek istället för den minimala RF16mm?

Hälsningar Martin
 
Canon EF 14/2,8L II ansågs inte ens så väldigt bra när den kom. Nikons 14-24/2,8 gav betydligt bättre kantskärpa.

jag har själv RF 16/2,8 för de tilllfällen då mitt 15-35/2,8 är för stort och tungt.

RF 16/2,8 är bra för sitt pris, men står sig slätt mot exempelvis Sigma 14/1,8 Art och 20/1,4 Art.
 
Jag har RF 16/2,8, men Jag använder den inte jättemycket. Kantskärpan är lite i sämsta laget om man t ex vill ha skärpa över hela bredden i ett landskap. Det blir bättre nedbländat förstås, men inte sådär jättebra. Men smakar det så kostar det...
 
RF 16/2,8 är ett av de få objektiv som jag ångrar inköp av. Stor skillnad i bildkvalité mot det alldeles utmärkta 14-35mm 4.0 som jag använder istället.
 
RF 16/2,8 är ett av de få objektiv som jag ångrar inköp av. Stor skillnad i bildkvalité mot det alldeles utmärkta 14-35mm 4.0 som jag använder istället.
Ok, tråkigt att höra att du tycker att RF16/2.8 är så dåligt att du ångrar köpet av det.
Om du inte redan har sålt objektivet så kan jag köpa det av dig. Jag måste nog testa det även fast det klagas på kantskärpan.
 
Canon EF 14/2,8L II ansågs inte ens så väldigt bra när den kom. Nikons 14-24/2,8 gav betydligt bättre kantskärpa.

jag har själv RF 16/2,8 för de tilllfällen då mitt 15-35/2,8 är för stort och tungt.

RF 16/2,8 är bra för sitt pris, men står sig slätt mot exempelvis Sigma 14/1,8 Art och 20/1,4 Art.
Tack för ditt svar. Roligt att du verkar nöjd med ditt RF 16/2.8 och använder det då och då. Objektivet är relativt billigt i inköp och kan bli ett komplement till mitt EF 14/2.8 vid tillfällen när det är för stort och tungt.🙂
 
Tack för ditt svar. Roligt att du verkar nöjd med ditt RF 16/2.8 och använder det då och då. Objektivet är relativt billigt i inköp och kan bli ett komplement till mitt EF 14/2.8 vid tillfällen när det är för stort och tungt.🙂
Ok, tråkigt att höra att du tycker att RF16/2.8 är så dåligt att du ångrar köpet av det.
Om du inte redan har sålt objektivet så kan jag köpa det av dig. Jag måste nog testa det även fast det klagas på kantskärpan.
Det får du. Tag kontakt med mig. [email protected]. Mvh Åke Kjellmert
 
Håller med Åke K. Jag har också bytt ut mitt RF 16/2.8 mot RF 14-35/4 som ger otrolig skärpa (dock lite vinjettering vid 14mm) Stor skillnad också på bildutsnitt 14mm ger klart mer än 16mm.
Hej! Tack för input. Jag förstår att det objektivet är bättre än 16/2.8 men det är väldigt stor prisskillnad på de två objektiven så 14-35/4 är tyvärr inte något alternativ för mig just nu. Självklart hade jag också "bytt ut" till något annat, t.ex 15-35/2.8 om jag hade haft möjlighet. Just nu får det bli ett 16/2.8 och när möjlighet ges kanske jag köper ett 14-35/4 eller 15-35/2.8 eller någon vidvinklig fast RF-lins med röd ring som Canon lanserat då.
 
Hej! Tack för input. Jag förstår att det objektivet är bättre än 16/2.8 men det är väldigt stor prisskillnad på de två objektiven så 14-35/4 är tyvärr inte något alternativ för mig just nu. Självklart hade jag också "bytt ut" till något annat, t.ex 15-35/2.8 om jag hade haft möjlighet. Just nu får det bli ett 16/2.8 och när möjlighet ges kanske jag köper ett 14-35/4 eller 15-35/2.8 eller någon vidvinklig fast RF-lins med röd ring som Canon lanserat då.

Jag har lånat och provat RF 16/2.8 på min R6:a och det är helt ok, kantoskärpan och utsträckningen som kompensationen gör är märkbar och det syns när man fotograferar t.ex. stjärnor på natthimlen. Jag har i stället RF 14-35/4 och det är en helt annan nivå, både när det gäller bildkvalite, vikt och framförallt pris. Så precis som du säger inte alls jämförbara.

Jag skulle säga att RF 16/2.8 är jämförbar bildmässigt med Canons 50/1.8, ”nifty-fifty”. Bra, lätta och smidiga för vad de kostar särskilt om du ska ut och vandra och bära utrustningen. Jag tror du kommer bli nöjd, för det är ett roligt litet objektiv.
 
Jag har lånat och provat RF 16/2.8 på min R6:a och det är helt ok, kantoskärpan och utsträckningen som kompensationen gör är märkbar och det syns när man fotograferar t.ex. stjärnor på natthimlen. Jag har i stället RF 14-35/4 och det är en helt annan nivå, både när det gäller bildkvalite, vikt och framförallt pris. Så precis som du säger inte alls jämförbara.

Jag skulle säga att RF 16/2.8 är jämförbar bildmässigt med Canons 50/1.8, ”nifty-fifty”. Bra, lätta och smidiga för vad de kostar särskilt om du ska ut och vandra och bära utrustningen. Jag tror du kommer bli nöjd, för det är ett roligt litet objektiv.

Kul att höra och tack för ditt inlägg. Jag har den andra versionen av EF14/2.8 redan så den använder jag vid fototillfällen när det inte gör något att objektivet är lite tyngre. RF 16/2.8 tänkte jag ha bl.a vid två framtida resor när jag vill att min kamerautrustning ska vara smidig och lite mer diskret än större och tyngre objektiv. Jag har förstått av inläggen att man har delade meningar om RF16/2.8 men att jag nog ändå blir nöjd enligt min kravlista på bildkvalitet. Frågan om RF16/2.8 är sämre eller bättre än EF14/2.8 har jag inte fått besvarad ännu men jag har kommit fram till att införskaffa RF16/2.8 som ett komplement till min EF14/2.8.
 
Ett alternativ är ju samyang rf 14mm om du vill ha bredare än 14 mm men inte betala för mycket.
 
Hej! Tack för input. Jag förstår att det objektivet är bättre än 16/2.8 men det är väldigt stor prisskillnad på de två objektiven så 14-35/4 är tyvärr inte något alternativ för mig just nu. Självklart hade jag också "bytt ut" till något annat, t.ex 15-35/2.8 om jag hade haft möjlighet. Just nu får det bli ett 16/2.8 och när möjlighet ges kanske jag köper ett 14-35/4 eller 15-35/2.8 eller någon vidvinklig fast RF-lins med röd ring som Canon lanserat då.
Mitt finns fortfarande till salu till billigt pris . Tag kontakt. Mvh Åke
 
ANNONS