Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Difital "studiokamera"..

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Avslutat medlemskap
HAr en fundering.
Har lekt med mina studipblixtar och min digital kamera lite.
Det är så att jag gillar det digiltala eftersom jag då har mlöjlighet att kunna se resultate direkt samt få en känsla av att jobba på "mellanformatsätt" (med en bra display och möjlighet att där kolla komposition med mera)

MEN det finns ett problem.. den jameran jag har nu kan jag bara köra til bländare 8..
Någon siom har några tips på kamera som kan vara vettig att jobba i studion med??

"Krav"

* Bra display
* Bra skärpa
* Lätarbetad
* Möjligt att ýnka den emd studioblixtar

Ja sedan finns det massor av andra med tror jag men de var de som slog mig...

Vad sägs om en Hasselbladare med bakstycke ;-)

Jag har själv liknande funderingar, men är mer på jakt efter enklast möjliga att koppla till mina studioblixtar.
Jag har tittat på Canon Powershot G2 & G3, men tycker att båda ligger lite högt i pris för det jag vill ha dem till, då kan man nästan lika gärna gå på EOS D60 men den rackarn har ju inte fullstor CCD (inte många som har idag, såg att bakstyckena till Hasselblad "bara" är 4*4cm).
Eftersom jag redan har en del Canon utrustning har jag främst kollat deras modeller, men jag kan ha missat någon billigare som har böjlighet att synka med externa blixtar.

Nikon Coolpix 5700 och Minolta Dimage 7Hi är nog bra i studion men iaf Minoltan har en hopplös sökare, jag tror mig ha sett att Nikon har optisk sökare, det är ett plus.

Bländaren och manuell fokus kvarstår dock som problem om man inte köper en systemare.

Långt inlägg utan speciellt mycket konkreta råd tyvärr, snarare lite mer funderingar från mitt håll...

wikman skrev:

Nikon Coolpix 5700 och Minolta Dimage 7Hi är nog bra i studion men iaf Minoltan har en hopplös sökare, jag tror mig ha sett att Nikon har optisk sökare, det är ett plus.

"180,000 punkters elektronisk sökare" har Nikon Colpix 5700 enligt Nikons hemsida. Minolta Dimage 7Hi har 220.000.

En optisk sökare skulle nog inte fungera så bra med den här typen av kameror. Åtminstone inte vid manuell fokusering.

Olle

wikman skrev:

Jag har tittat på Canon Powershot G2 & G3, men tycker att båda ligger lite högt i pris för det jag vill ha dem till, då kan man nästan lika gärna gå på EOS D60 men den rackarn har ju inte fullstor CCD
.

ÄR själv ev inne på en Beg D30 men får se om jag kan finasniera det köpet ;-)

Det är ju en del pengar.. Sedan kan det komma in lite pngar men intäcktsidan är alltid osöker ;-)

Studiokamera?

Nikon D1x eller kanske en canon D60, för det är väl filstorleken du är efter. Förlängningsfaktorer hit o dit är ju inte så hankigt, men annars så kommer Kodak ut med en 14,4 milj. pixlare snart med fullformat "ccd". Annars är det nog en bladare med digibakstycke som gäller! Synka kan du göra med de flesta digikameror, bara de har ett uttag för det.
Ilkka

Maverick28 skrev:
HAr en fundering.
Har lekt med mina studipblixtar och min digital kamera lite.
Det är så att jag gillar det digiltala eftersom jag då har mlöjlighet att kunna se resultate direkt samt få en känsla av att jobba på "mellanformatsätt" (med en bra display och möjlighet att där kolla komposition med mera)

Du vet antagligen redan att digitala systemkameror inte ger någon bild på lcd´n innan bilden är tagen. Spegeln är ivägen.

Mvh / Hasse

Re: Re: Difital "studiokamera"..

Hassan skrev:
Du vet antagligen redan att digitala systemkameror inte ger någon bild på lcd´n innan bilden är tagen. Spegeln är ivägen.

Mvh / Hasse

Man lär så länge man lever...
Humm..
Problemet med det hela är att jag inte är så seriös (eller ja inkomsterna är inte så stora) att jag kan motivera en mellanformatare med bakstycke...

Så jag vill hitta något i klass med vad en D30-D60 kostar MAX!!!

Re: Re: Difital "studiokamera"..

Hassan skrev:

Ja just det... tänkte inte på det.

Vad finns det för "billiga" digitalkamror med sync uttag? Det är inte direkt en av de saker som brukar marknadsföras hårt.

Fuji finepix s602z Pro..

..har syncuttag. Vet ej om den har börjat säljas än men den är kring hörnet iaf. Skillnaden mot den vanliga s602 är just uttaget och möjlighet till trådutlösare + att den levereras med en 340Mb microdrive och laddbara NiMh batterier.
Länk: http://www.dpreview.com/news/0211/02111801fujifilms602prozoom.asp

Dock kan en synckabel anslutas till alla kameror med en blixtsko via en adapter för en billig peng. Har testat detta med bra resultat med min S602z.

//Jens

Kim7i skrev:
Det är märkligt hur många som inte har den kameran, anser att sökaren inte fungerar..medans de allra flesta som använt kameran under lång tid tycker sökaren är alldeles utmärkt.[/url]
De som tycker sökaren duger, köper kameran. De som tycker den suger låter bli. Det kan ju vara så enkelt oxå;-)

absolut, men jag tycker det verkar som slutsatserna ofta är väldans fort dragna, utan att egentligen testat den särskilt ingående.

Är man van vid optisk spegelreflexsökare (som jag använt i 12år) så krävs det en viss tillvänjning innan man uppskattar EVF.

att avråda folk angående en sökare man bara testat ytligt tycker jag inte är seriöst.

D 30 eller D60

Du kan nog få tag i en 30:a för 10 till 15 tusen och då är dom i bra skick. Vill du ha nikon så kan du få tag i D1:a för sisådär 5-8 tusingar, men då är di ganska slitna
Ilkka

Kim7i skrev:
att avråda folk angående en sökare man bara testat ytligt tycker jag inte är seriöst.

Jag har kört "intensivt" med en Dimage 7i när jag fick min son, lånade den i 14-dagar och tog tillräckligt mycket bilder för att veta att jag inte vill ha någon, därmed inte sagt att jag avråder någon från att köpa den... jag hade haft en själv om inte min kolega hunnit före och jag fått låna hans.

oki..poängen jag vill ha fram är att sökaren och displayen på 7i fungerar alldeles utmärkt när man vant sig vid den, den kan så klart inte alls mäta sig i tydlighet med en optisk, men fungerar utmärkt när man vant sig.
och i svagt ljus är den HELT överlägsen en optisk sökare.
man kan se detaljer som är helt osynliga med den optiska sökaren (och för blåtta ögat) med hjälp av EVF`dern på 7i/7Hi.

och det betyder? religiösa uttryck tycker jag inte passar in i forumet..men det är min åsikt ;-)

Senast ändrad:
Kim7i skrev:
oki..poängen jag vill ha fram är att sökaren och displayen på 7i fungerar alldeles utmärkt när man vant sig vid den,

Humm.. Just det sm är probleemt :) at vänjka sig...

Kikade på en 7i med första generationens sökare.. Den var ALLDELES för kass i uppdaterings frekvensen vilket gjorde att jag valde Olympus i stället...
Men det är säkert en bra kamera när man inte plåtar snabba bilder...

ANNONS
Götaplatsens Foto