Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digiscoping med Canon Eos 300 D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Bläddrade lite i div fototidningar ok hittade lite om det här med digiscoping. Tycker dock att det va lite för lite info om det hela.

Är det möjligt att göra med en Canon Eos 300 D?

Vad behöver jag för utrustning i så fall? Var hittar jag utrustningen och vad kostar den?

Behöver jag använda ett "fast" objektiv eller går det med zoomobjektiv?

Någon här på fotosidan som har erfarenhet av digiscoping och vill dela med sig?

Bluedude skrev:
Bläddrade lite i div fototidningar ok hittade lite om det här med digiscoping. Tycker dock att det va lite för lite info om det hela.

Vad behöver jag för utrustning i så fall? Var hittar jag utrustningen och vad kostar den?

Har provat både en 300d och min d70 med en kompis teleskop som han hade konverters till så man monterade kameran direkt på, i kamerahuset (alltså inget objektiv imellan). Men det var rätt svårt att se skärpa osv i den lilla sökaren åsså får man köra kameran helmanuellt. Vet dock inte hur stor kostnaden blir.

Vill du uppnå det bästa resultatet med digiscoping, så är det med kombinationen kompaktkamera ("titt-å-tryck") och tubkikare med fluoritglas. En fototeknik som kommer allt mer, ffa bland fågelskådare.

Kolla exempelvis Stefan Hage's (medlem på fotosidan) hemsida, www.birds.se Han är en av de vassaste digiscopare enligt mig.

Att använda (d)SLR ihop med en tub ger tyvärr halvdana resultat.

Oscar

Re: Re: Digiscoping med Canon Eos 300 D?

Trracer skrev:
Har provat både en 300d och min d70 med en kompis teleskop som han hade konverters till så man monterade kameran direkt på, i kamerahuset (alltså inget objektiv imellan). Men det var rätt svårt att se skärpa osv i den lilla sökaren åsså får man köra kameran helmanuellt. Vet dock inte hur stor kostnaden blir.

Här är en länk till en rysk site med en massa mer eller mindre underliga objektiv. På sant ryskt manér finns det ju en adapter till allt och de lovar nog mer än de kanske kan hålla. Har ingen egen erfarenhet av detta , MEN

Det verkar som om man med deras prylar - i teorin i alla fall - skulle kunna koppla tex EOS till teleskop och långa kikare.

Vet någon annan mer? Berätta.

Länken:

http://www.rugift.com/photocameras/teleconverter_tkl2.htm

Bluedude skrev:

Jag har inte testat fotoadapter men EF-60mm makro fungerar utmärkt. Fotograferandet blir betydligt smidigare med systemkamera än kompakt. Jag har digiscopat med 350D så 300D borde fungera lika bra. EF-60mm tillsammans med tuben så blir objektivets fokusinställning ett zoom på ca 3x, du fokuserar med tuben. Sen behöver du en ordentlig digiscoping adapter som orkar hålla den tunga kameran mot okularet.

1
Klart bäst men tung är:
http://www.naturbokhandeln.se/artikelruta.asp?artnr=1266
får kanske byggas ut med en aluminiumplatta om din tub inte passar

2
också bra men får byggas ut med en liten platta:
http://www.naturbokhandeln.se/artikelruta.asp?artnr=1590
tillsamans med
http://www.naturbokhandeln.se/artikelruta.asp?artnr=1593

ANNONS
Götaplatsens Foto